Hej gänget!
Är ny i forumet men lyssnat på podden i snart 3 år.
Nu är det så att jag och en vän, vill investera i att köpa hus tillsammans.
Men vi har stött på patrull hos 2 av storbankerna. Där det största problemet verkar vara att vi är vänner som vill låna till huset tillsammans… och att tanken är att (hyra ut)/renovera huset.
Vi äger själva redan hus och bostadsrätt och vi bägge har bolån i dagsläget, kompanjonen äger sitt hus tillsammans med sin sambo 50% var.
Jag själv har en bostadsrätt själv med bolån
Vi har gjort kalkyl själva och räknat på våra löner x4.5 i låneutrymme och då ska vi klara oss med att köpa ett hus för ca 1.8-2.2M med 15% kontantinsats.
Hur ska vi gå tillväga? för våra ekonomier klarar det utan problem, även om huset skulle stå tomt.
Lite kort o enkelt om våra ekonomiska situationer:
•Vi båda tjänar 50.000kr/mån var.
•Vännens del av bolån är på 1.2M (2.4M med Sambon) + 1 barn ihop
•Mitt är på 1.6M +billån på 390tkr (total 2.0M)
•Tillgängligt kapital för kontantinsats .m.m ligger på
570-670tkr tillsammans.
Med det facit ovanför så har vi räknat att vi ska kunna låna 2.2M och vi letar hus under 2.0M klassen. vi hoppas kunna landa på ett bolån på 1.5-1.6M så vi har ett spelrum på över 400tkr.
(Våra sambos tjänar ca 32-33tkr/mån var, ej räknat med detta men tänker att det kanske kan va bra uppgifter att veta.) banken skiter i dom uppgifterna när vi pratat med dom… dom räknar med 0 där
Hur ska vi gå till väga?
Hur ska vi lägga fram det till banken på ett sätt som funkar?
Vi har redan fått 2 kreditkollar hittills och vill gärna undvika att dra på oss fler i onödan för att vi tänker gå till fler andra banker. Det kommer inte gynna oss med så många kreditlysningar direkt…
Vi vet av bekanta att dom gjort samma sak som vi vill och det har funkat, och funkar.