Bolån för att investera i fonder/aktier

Jag har försökt få bolån för att investera i aktier/fonder hos ett par nolåneinstitut men har fått avslag. Hur har ni andra gjort? Har ni helt enkelt sagt att det är för att fixa till villan eller finns det vissa banker som erbjuder bolån för alternativa investeringar?

Jag har höjt bolånet kanske 5-6 ggr senaste 5 åren och har aldrig fått avslag (trots med motivering att investera i fonder). Har gjort det på 3 olika storbanker. Så länge du är under 85% av marknadsvärdet och att kvar-att-leva-kalkylen går ihop så är det inga problem. Jag har visserligen varit anställd men har svårt att se att det ska vara ett problem om du har hög lön (förmögenhet väger inte lika mycket).

1 gillning

Det låter ju bra, kan du räkna upp de 3 bankerna du fått lån av? Jag har fått avslag av Länsförskringar, men de kanske inte räknas som “storbank”.
Jag vill bara belåna till 50% och det ligger långt under den kalkylgräns som finns, de har helt enkelt gett direkt avslag när jag sagt att det ska gå till alternativa investeringar.

Tror det är regelverk som gör att bankerna inte lånar ut till ”spekulation”? Lånet ska vara för att finansiera bostaden?

Det var ett RT-avsnitt för ett tag sedan där Jan intervjuade en person som från ett företag som ger bostadslån, och detta diskuterades där. Jag minns inte exakt vad de sade.

Avanza har ett upplägg med lån till aktieköp som lanserades för några månader sedan. De fick en del kritik för det i media vet jag.
Själva har vi tillräckligt med kaptial för att betala av hela bolånet och har ingen amortering. Men har valt att låta pengarna stå och växa istället i aktier och fonder. Samtidigt sparar vi motsvarande 5% ränta varje mån som extra hus buffert.

Vad för nåt? Jag hittar inget när jag söker.

Värdepappersbelåning har väl Avanza erbjudit länge?

1 gillning

Jag menade nog deras superlånet, men är inte så insatt eftersom jag inte har något intresse själv att göra så. Däremot intervjuades VDn om det för inte så länge sedan Avanzas nya ”superlån” får hård kritik: ”Smaklöst” | SvD

Det räcker inte att prata med rätt institut utan du måste komma till rätt person också, så kan vara värt att prova igen. Skandia är iaf chill med att öka belåningen, dock inte för ofta så gör det med ett par års mellanrum.

1 gillning

SHB+SEB+SBAB (ok SBAB är något mindre än de största…)

Borde inte vara ett problem. Jag gjorde det senast några veckor sedan (trots att jag nyttjade amorteringsfriheten under covid).

Säger folk som lånar på bostaden för att resa utomlands att de ska göra det när de söker på lånet?

Jag tror du kan skriva “Renovera huset” som anledning nästa gång.

Du kanske gör det för framtida pengar när du väl behöver ombalansera. :slight_smile:

Det här är ett intressant ämne. Jag har funderat på det själv och tänkt att investera i lägenhet utomlands skulle kunna fungera som officiell anledning. Spekulera i aktier låter inte helt hundra och om jag vore bank skulle jag nog dra öronen åt mig. Renovera är väl ok men det finns ju gränser för vad det kan kosta. För min del skulle lånesumman handla om en miljon ungefär och det är ju mer än vad renovering typiskt sett kostar, åtminstone utifrån mina egna förutsättningar.

Jag tänkte jag skulle ringa till banken och fråga om detta, utifrån ett rent hypotetiskt scenario.

Att säga att jag ska rusta upp huset känns inte rätt för mig så det alternativet faller bort, då väljer jag hellre att bli utan lån eller få sämre villkor. Jag är tyvärr för ärlig.

Tror jag ska försöka med på SBAB eller alternativt den person jag faktiskt fått kontakt med som gett mig ok på företagslån på Länsförsäkringar så får vi se om något av de alternativen ger mig ok.

1 gillning