Får man inte utöka bolån?

Hej,

Jag har hållit på med sparande länge både i aktier och fonder. Jag har en lägenhet där det mesta av lånet är avbetalat (30% belåningsgrad). Genom åren har mitt sparande ökat och är nu så stort att jag känner att min belåningsgrad är i lägsta laget. Jag kan betala av mitt lån ca 3 gånger om från min ISK. Nu tittar jag på att låna mer pengar och investera men det går inte bankerna med på. Om jag anger att jag vill investera pengarna så säger de blankt nej. Måste man säga att jag tänker köpa en lyxbil eller båt för att få låna? För det är rådet jag får när jag pratar med andra som har samma erfarenhet. Nu har jag frågat 4 banker och alla ger samma svar. Ett alternativ är ju att belåna själva portföljen istället men det verkar väldigt bakvänt att inte kunna få lån.

1 gillning

Jag var ärlig med att utökningen jag gjorde av mitt bolån var för att investera i en väldiversifierad global aktieindexportfölj. Det var inga konstigheter!

Minns inte riktigt om jag var kund hos Stabelo eller SBAB när jag genomförde utökningen.

Är du säker på att det är förklaringen som är problemet och inte KALP?

1 gillning

Vi behövde i alla fall inte det. Vi uppgav att vi skulle investera i fonder - det enda dom då ville att vi skulle klargöra var att vi menade värdepapper (aktiefonder).

Gjorde detta för knappt 2 veckor sedan. Landshypotek bank. Gick från ca 42% till ca 50% belåningsgrad.

1 gillning

Säg att du ska bygga nytt kök. Ska du ha huset som säkerhet så underlättar det om du gör saker med huset.

Det är min erfarenhet i alla fall. Har gjort så när jag köpt bil ett par gånger.

4 gillningar

Jag tycker 30% belåning är perfekt. Ligger själv där sedan länge.
Som svar på frågan så går det men du skall absolut hävda att du skall investera pengarna i huset.

Gör iordning en fejkad ritning på vad du skall göra, sen sätter du in pengarna istället.
Funkar Kalpen så säger de inte nej. Har flera exempel i min omgivning som kört på det.

2 gillningar

Det är inte KALP, jag har en bra och stabil lön och låga omkostnader, kan idag lätt lägga undan 10 000 i månaden. Handelsbanken var inte ens intresserade av inkomst utan sa blankt nej till utökat bolån för spekulation. Verkar vara policyn på många banker.

Relaterat: Amortera inte på bostaden---det höjer din risk!

2 gillningar

Jag ökade till 70% belåning på skandia. Jag sa “andra investeringar”. Dom sa ok.

1 gillning

Prata med vettigare banker. De flesta bankanställda skulle lika gärna kunna ersättas av AI i dagsläget, de gör inget annat än knappar in siffror i en dator som spottar ut ett svar - noll egen analys eller bedömning. Har du ett obelånat hus värt 10 miljoner? Sorry, din pension är för låg. Är du FIRE och har 25x årsutgifter i kapital? Datorn säger att det är osäkrare än en timanställning på McDonalds, tack och adjö.

99% är bara säljare med noll egentliga kunskaper gällande ekonomi, investeringar etc. Skrämmande egentligen, vi håller på att förvandlas till ett u-land.

3 gillningar

Jag utökade lån hos Skandia och investerade. Det var en helt digitaliserad process. Det fanns en fråga om syfte, men den hade bara fasta alternativ och investera var inte ett av dem så jag valde bara nåt annat. Godkändes utan följdfrågor eller ens kontakt med banken.

1 gillning

Bra fråga!

Eftersom detta inte verkar vara något problem för så många andra klurar jag på om det är något med hur du uttryckt frågan gentemot banken?

Har du pratat med rätt person hos banken? Kan man göra en ansökan på nätet istället?

Beroende på hur mycket du vill låna är ju dock portföljbelåning inte så dumt, givet att du har en bred och diversifierad portfölj. Du kommer ha lägre ränta den vägen, vilket ju blir viktigt på sikt. (Just nu 1.29% hos Avanza exempelvis, upp till 10% belåningsgrad)

Så oavsett skulle jag belåna 5-7% av portföljen och sedan komplettera med bolån om du vill låna mer.

1 gillning

Byt i så fall bank till Länsförsäkringar.

Tack för alla kloka tankar och förslag. Jag får dra en omgång till med låneansökningar och kommer att uppge renoveringar så får vi se om det går bättre att få igenom lånet. Jag uppdaterar senare så får vi se.

4 gillningar