Utöka bolån för att investera i fonder?

Jag har haft tankar kring att kanske utöka mig bolån för att investera i fonder. Min förhoppning är ju såklart är att det på sikt kommer ge högre avkastning än den ränta som jag kommer få betala på det utökade bolånet. Speciellt som räntorna verkar vara på väg ner inom en snar framtid.

Förutsättningarna skulle vara att öka på bolånet upp till den gräns där jag inte behöver amortera. Det skulle innebära max 200 000 kr. Jag har idag bolån på ca 1 300 000 kr.

Min känsla är att den allmänna uppfattningen är att man inte ska låna för att investera, vilket jag i stor grad håller med om. Men det gör jag i princip redan idag då jag har över 1 miljon i fonder. Jag hade ju i princip kunnat ta dom pengarna och betala av största delen av lånet. Vad skulle det då spel för roll om jag utökar bolånet och köper en globalfond?

Tankar och funderingar? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Inget jag skulle göra om jag var i dina skor. Känns inte bra. Går att räkna på risker etc. Att Spara i ISK med chans på låg beskattning är en intressant tvist.
Hur blir det med avdragsrätt på låneräntor framöver. Vore riktigt orättvist om just lån med säkerhet i fastighet är avdragsgill oberoende vad man avser använd pengarna till. Vore även ganska orimligt om man öronmärkte pengar för ett exakt ändamål. Går inte rimligen att öronmärka så det har någon effekt.

3 gillningar

Beror på din riskaptit. Precis som du säger så tjänar man i genomsnitt på det, men man ökar sin risk.

Har du portföljbelåning redan? Annars hade jag kikat på det först. Både Nordnet och Avanza har portföljbelåning med lägre ränta än bolån, se till att lägga belåningsprocenten så att du klarar en börskrasch bara.

Det är lite lustigt hur folk kan ha en aversion mot att utöka ett lån för att investera, men har inget emot att spara några tusen i fonder varje månad istället för att amortera.

5 gillningar

Låter som en bra ide så kör hårt! Du kan även ta värdepapperslån för att boosta sparandet ytterligare

Du får lägre ränta om du lånar med dina befintliga fonder som säkerhet än om du går in med boendet.

1 gillning

För mig iaf så handlar sparandet och investeringarna om att få så stora tillgångar som möjligt och så liten risk som möjligt.
Dvs vad är meningen med sparandet för dig?
Att först garanterat maxa skulderna och sen kanske eventuellt maxa tillgångarna?
För mig iaf är poängen frihet… och förr eller senare måste ju skulden ändå betalas… alltså, minimera skulderna och maxa tillgångarna.

1 gillning

exakt, du investerar redan med lånade pengar. Att belåna bostaden ännu mer är generellt sätt mindre riskabelt än att använda värdepapperskredit eftersom denne kan utplåna ditt innehav om du blir överbelånad (men jag använder själv värdepapperskredit xD).

Det är inte alla som inser tankefelet :sweat_smile:

Tycker det låter som en alldeles utmärkt ide. En fundering kan ju vara om du har pantbrev så du kan öka belåningen utan att behöva betala för det, men över tid är det väl en smäll man får leva med isåfall.

Rent teoretiskt så är det bra att maxbelåna sig för att investera i globala indexfonder. Räntan ligger på 4,7% och indexfonderna ligger på 7% per år, så du tjänar skillnaden där. Bara du orka ligga kvar om börsen nu skulle få för sig att vända nedåt. Du får räkna med att du låser investeringen åtminstone 10 år.

Själv gjorde jag tvärtom. Jag tog ut pengar från fonderna för att lösa min del av bolånet.

Jag är jue inte känd för att vara smart, dessutom är jag nybörjare och tror fortfarande att jag till viss del kan tajma markanden. Lite kort mätperiod men jag ligger ca 2% efter omxspi på totalen med en portfölj som kanske till 60% är utanför global marknadsvikt så det ser kanske inte så ljust ut. ( tungt i sverige )

Detta till trots har jag funderingar kring motsatt strategi mot dig just nu. Dvs om inflationen blir segdragen varför inte dega på huslånet medans
Börsen (omxspi) står still på nära ATH. Går börsen ner 20% Gasa. Går börsen ner 40% sälj bilen öka portföljbelåningen. -50% all in. Traktorn och allt annat lösöre bort.

Sen är jag lite udda också

1 gillning

Mitt mål är såklart att få så stora tillgångar som möjligt. Men det finns ju såklart inget facit på hur man når dit. Är väl beredd att ta en viss risk då jag sparar långsiktigt. Känns ändå ganska safe att öka på bolånet. Men är givetvis nåt att fundera på.

Jag har inte portföljbelåning. Låter som nåt jag bör kolla mer på innan jag eventuellt tar nåt beslut.

En anledning till att jag tvekar på att göra något av alternativen är att jag är rädd för att blir för girig. Inser ju att det alltid är en risk oavsett vilket alternativ man eventuellt väljer.

Du kan prova dig fram med portföljbelåning hos avanza 1.99% ränta upp till 10% av portföljen. Själv har jag en hävstång på 1.06 hos avanza för att klara av lite fall utan att glida upp på 3.99% räntan. Lätt att lösa belåningen med om man skulle vilja så länge den inte blir för stor

Ett tankeexperiment:

Börsen har gått bra senaste året, i runda slängar 25% upp. Hade den gått ned 25% under samma tid hade du funderat på samma sak då? :wink:

Jag tror att maxbelåning (med ökade löpande utgifter) för att investera är något vi kan tycka är rätt i teorin/på lång sikt. Men man ska kunna leva med en period där det, med facit i hand, inte var rätt sak att göra. Känner du att du kan det så varför inte :slight_smile:

1 gillning

ÄR det så?
/J

Beror på hur mycket du lånar.
Jag tror inte banker godkänner utökat bolån förmatt köpa fonder, eller fondbolagen accepterar investering som kommer från belånade bostäder.

1 gillning

Varför skulle de inte göra det?
Chansen att gå med vinst torde vara större om du investerar klokt än om du smäller pengarna på ett nytt kök eller en ny bil.
Lånade nyligen upp 1,5 för att att investera då jag tror på god avkastning kommande 5-10 år. Skrev det i min låneansökan. Inga problem över huvud taget och pengarna på kontot ett par dagar senare.

Detta kan variera mellan olika banker, och det finns de som vill se en bokoppling med pengarna från ett bolån.

Argumenten för detta är precis samma som mot att amortera om du redan hade lånat dem. Så om du redan hade dem investerade, skulle du sälja av och amortera då?

Min tes är att man ökar sin handlingsfrihet att lösa ev kriser som dyker upp ju mer investerat kapital man har. Alltså ökar man sin risk för haveri ju mer pengar man låser in i både boende och pension.