Jag har en obelånad bostadsrätt som jag nu vill belåna till cirka 45 % av dess marknadsvärde, med syftet att frigöra kapital för investeringar. När jag tittar på bankernas hemsidor ser jag dock att det inte verkar vara möjligt att ansöka om bolån på en redan obelånad lägenhet, det enda som erbjuds är att “flytta” eller “utöka” befintliga bolån.
Dessutom är valmöjligheterna för anledningen till lånet väldigt begränsade, till exempel “köpa bil” eller “renovera bostad”. Det finns sällan, om ens någonsin, alternativ som “investera” eller “bygga kapital”.
Det här känns förvirrande. Jag är 26 år, har inga andra lån förutom CSN, har ett stabilt sparande i aktier och fonder och planerar att investera pengarna långsiktigt – vilket känns mer ekonomiskt sunt än att t.ex. köpa en bil som garanterat tappar i värde.
Varför verkar det vara så krångligt att belåna en obelånad bostad? Borde inte jag vara en attraktiv kund för banken?
Bolån är anpassade för att löpa längre tider medans ett värdepapperslån mer eller mindre kan lösas över dagen. Vet inte hur ofta det är att någon tar bolån med denna plan och sedan amorterar av det ett år senare för att man ångrat sig, För banken behöver du ha kvar bolånet ett tag för att tjäna in kostnaden för handläggning. Sedan är det inte omöjligt att lura till sig ett bolån.
Var du i kontakt med banken för att göra detta? När jag höjde lån hos Skandia gjorde jag det via formulär på webben och där fanns det bara fasta alternativ (renovering etc.) och inget som matchade, så jag var tvungen att “ljuga” lite där.