Utöka bostadslån

En kollega ringde sin bank och sa: Jag vill utöka mitt bostadslån för jag vill köpa en bil! De svarade att, det får du inte göra. Men om du tänkt att tex investera i bostaden genom att renovera eller bygga balkong så går det bra. Vill du låna till det istället? Ja, det kan jag göra svarade kollegan och utökat bolån var klart.
Det fick mig att fundera då jag själv vill köpa en till lägenhet i investeringssyfte. Kollar jag på SBAB så har jag ett nån miljon i låneutrymme. Frågan är: kontrollerar de vad pengarna används till när man utökar sitt bostadslån?

Iomed att du uppger falska uppgifter tror jag de kan tvinga dig betala tillbaka lånet. Eftersom villkoren för lånet inte uppfylls från din sida.

Sen är det inte hur enkelt som helst att få hyra ut en lägenhet om det är en bostadsrätt du köper.

Föreningen kan helt enkelt neka dig det.

Om du ändå ska köpa en lägenhet så kan du väl ha säkerheten i denna och inte nödvändigtvis i din nuvarande bostad, eller menar du på att det finns någon klausul som säger att man inte får äga mer än en bostad?

Sen är det rätt det som @Nightowl säger, för att hyra ut i andrahand så krävs “beaktansvärda skäl” som kan härröras till:

• Arbete eller studier på annan ort
  • Att du är drabbad av sjukdom som kräver en längre tids vistelse eller rehabilitering på sjukhus eller liknande
  • Att du vill prova på att bo tillsammans med sambo
  • Någon form av speciella familjeförhållanden som kan motivera andrahandsuthyrningen
  • Militärtjänstgöring

Men du kanske inte var ute efter att hyra ut, utan köpa billigt/renovera/sälja dyrt?

Detta låter logiskt och stämmer nog.

Jag tog och lånade upp för en större renovering för ett par år sedan. Det finns inga uppgifter i det lånet att pengarna ska gå till renovering. Endast den muntliga frågan när jag pratade med banken.
Ingen kontroll heller att det verkligen gjordes någon renovering.
Aldrig hört talas om att banken gör en kontroll vad de lånade pengarna gått till.

Det finns ju många som lånar på fastigheten för att investera pengarna nu när räntan är så låg.

Om jag skulle investera i en uthyrningslägenhet i Sverige hade jag köpt en ägarlägenhet så kan man hyra ut direkt.

Typ 3-5 % i avkastning som ett alternativ till börsen.