Jag har ett bolån med 26% belåningsgrad och har inga andra lån. Tog kontakt med min bank och frågade om att utöka lånet till 50% för att sedan investera pengarna i en fondrobot.
Min handläggare sa då att jag måste presentera kostnader/offerter för renovering av fastigheten om det ska beviljas ett utökat lån. Det jag undrar ifall det är ett standardförfarande på hos alla banker?
I min enfald så trodde jag att det borde räcka att hushållets ekonomi är god och risken för banken att utöka lånet är låg.
Första gången jag hört talas om detta från en bank. Aldrig varit ett problem tidigare, och då har vi höjt vårt lån två gånger för att investera. Även över 50%.
Okej, jag har varken eller, utan en lokal sparbank. Där var det inga problem. Behöver du ta ut nya pantbrev?
Men jag tänker att det inte borde vara några konstigheter att söka lånet innan man gör renoveringen och att en offert är ju bara något man gör om en firma skall göra jobbet vilket så klart inte är ett krav. Så säg att du ska klä fasaden i marmor och ha en blandare i solidguld?
Nej, det finns redan pantbrev upp till ca 75% av fastighetens värde. Det går såklart ta in offerter osv men det känns som ett onödigt jobb. Kanske det har med GDPR att göra?
Nej gdpr har inget med saken att göra, du ska ha rättighet att belåna din fastighet utan att krångla med offert. Fråga varför dem frågar, acceptera inte ett nej, är de bråkiga så byter du bara bank.
Hypoteket är ett bostadskreditinstitut och ingen traditionell bank, vilket kanske bidrar till deras ställning. Eftersom bostaden är deras intresse vill de säkerställa att deras lån binds inom deras finansiella instrument.
Spekulerar bara, men så hade jag resonerat om jag jobbade på Hypoteket. Och bara byt långivare om de fortsätter strula, precis som @MaxB skriver.
En liten uppdatering. Jag ringde upp dem och fick förklarat för mig att det beror på hur de tolkar lagen om penningtvätt. Låna upp till bilköp skulle gå bra men att låna för att placera pengar på börsen går inte. Jaja, det får väl bli ett bankbyte när bindningstiden går ut.
Varför kan ni inte ansöka om att utöka lånet för att köpa en ny bil? Sen vet ju alla att det är svårt aett köpa rätt bil vilket gör att ni kanske inte hittade den bil ni letade efter.
Vid köp av bil så krävs ett uppvisande av ett köpekontrakt hos Hypoteket. Ringde och frågade hur Avanza hur deras partners Stabelo/Landshypoteket ställer sig till samma fråga och där skulle det inte vara ett problem att låna upp för att placera i fonder.
Jag har lagt in en ansökan om utökat bolån hos Landshypotek. Jag har inte fått någon återkoppling än där. Jag skulle egentligen vilja utöka lånet mycket mer men tar upp till taket av befintliga pantbrev nu. Jag har angivit renovering som officiellt syfte. Jag har också en del renovering pågående så vissa offerter skulle jag kunna presentera vid behov.
Jag vill egentligen avvakta med min stora utökning av bolånet till en tidpunkt när börsen inte är fullt så dopad som den är just nu. Jag har bundet bolån just nu så det får vänta till senare.
Bara att uppskatta vad en eventuell renovering hade kostat att göra helt själv, sedan skicka in det. Ingen som sagt att du måste be någon annan göra jobbet så du får in offerter.
Att låna pengar är ingen rättighet! Långivaren bestämmer givetvis själv till vad och till vilka villkor hen vill låna ut. Vi lever ju inte i en diktatur.
Jag skulle säga att det är en dålig idé att säga att man ska ha pengarna till en bil, då kan de få för sig att man sedan ska presentera köpekontrakt med regnr och allt. Klart enklare att säga att man ska renovera något stort som badrum eller kök, där kan du kostnadsfritt ta in offerter att presentera för banken.
I det här fallet är belåningsgraden låg och i en ekonomi med marginaler, men rent generellt bör man fundera på vilken exitstrategi man har.
Dagens tillgångsvärden (aktier, bostäder…) är uppblåsta av en historiskt låg ränta.
Det kommer en dag i framtiden (2023??) när Fed kört QT och sedan höjer räntan, vilket påverkar marknadsräntorna.
Risken finns att då både aktiekurser och värdet på bostäder sjunker samtidigt som boräntorna går upp.
Den som är högt belånad med de lånade pengarna på börsen får i värsta fall både högre räntekostnader, minskad aktieförmögenhet och en säkerhet för lånen som understiger lånens storlek.
För att undvika detta scenario bör man ha klart för sig när och hur man skall hoppa av nyttjandet av hävstång.
Jag kollade också på möjligheten att utöka bolånet hos Swedbank ifjol för att köpa en bil. <70% belåningsgrad och utrymme i pantbrev fanns. Ansökningen gjordes online men stötte på patrull då det uppgavs tydligt att man bara kunde låna för renovering och som trådskaparen hade jag ingen lust att hitta på saker. Så dumpade idén…