Utöka bolån för att investera, vad säger banken?

Är det nån som gjort detta och vad sa ni till banken? Kan man säga att pengarna ska investeras i aktiemarknaden eller måste man dra till med nåt annat?

Håll er till frågan tack :blush:

Vi har haft den här frågan uppe tidigare. Det som framkom då var att det varierar mellan olika banker.

Troligen enklare att dra till med ”vi ska renovera badrummet, köpa motorcykel och åka till Ullared”.

4 gillningar

Jag har handelsbanken och fick låna för att investera det var inga problem.
Behövde inte ens värdera upp lägenheten med hjälp av mäklare. Dom gjorde det med hjälp av deras interna system. Fick loss ett par hundratusen och kunde lägga i lite fonder. Det har absolut resulterat i en rejäl hävarm på min resa mot ekonomisk frihet.

Jag skulle personligen rekommendera att hitta en bank som låter er göra detta om er nuvarande bank inte låter er.

Härligt! Men då sa du det rätt ut alltså?

Ja säkert :joy:

Ja jag letade men jag hittade inget svar tyvärr…

Japp, bokade ett fysiskt möte och knallade in på kontoret.

Jag:
Hej, skulle vilja låna pengar på min lägenhet

Bankman:
Vad ska du ha dom till, ska du renovera?

Jag:
Nej, jag tänkte vara såpass kontroversiell att jag ska investera allt på börsen.

Bankman:
Hur mycket vill du låna.

Jag:
Max.

Så enkelt gick det. Hade faktiskt förväntat mig mer motstånd samt lite utfrågningar kring exakt vad som jag skulle investera i och hur min strategi såg ut. Hade förberett en massa information om det och data. Så det var lite anti klimaktiskt att jag bara fick pengarna.

Haha! Skönt. Hoppas det går lika smidigt för mig då :sunglasses:

Lycka till mannen.
Kan tillägga att jag köpte en ganska risig lägenhet och renoverade upp den. Så det fanns en en del utrymme för belåning eftersom det var tydligt att skillnaden på den nuvarande och dåvarande var markant.

Jag har bolån hos Stabelo via Avanza, och jag utökade det efter covid 19 slog till. Man fick välja i en lista vad man skulle ha pengarna till och ”köpa aktier” va ett alternativ så jag valde det och det var inga problem

Vet du om det funkar likadant om du tar via Landshypotek hos avanza?

Nej, ingen aning :slight_smile: