Belåna upp befintlig bostadsrätt för investering

Hej!

Jag har värderat upp min lägenhet vilket gör att jag fått utrymme att öka mitt bolån.
Jag funderar på att öka lånet för att långsiktigt investera i indexfonder.

Om man googlar finns det mycket trådar om detta är en bra idé eller inte. Men det står inte
så mycket om vad bankerna säger om detta. “Bryr sig” bankerna om vad du ska göra med pengarna om du har utrymme på bostaden som säkerhet och att du klarar räntan och amorteringen? Eller “behöver” pengarna gå till bostaden, egentligen?

Mvh L

1 gillning

Du får väl fråga banken! Blir inte din din bolag väldigt högt belånad bör det gå bra.

Jag gjorde det för att katapulta min resa till ekonomisk frihet med några år. Köpte en riktigt sliten lägenhet och renoverade upp den. Sedan gick jag till banken och ville låna upp för att investera.

Det var mycket mindre problem än vad jag trodde, förväntade mig mycket frågor om vad jag skulle investera i hur min strategi såg ut, risk med mera. Hen sa dock bara “okej det låter bra, behöver du dom på engång för att hinna med något viktigt köp eller går det bra om det tar några dagar, det är lite pappersarbete som måste göras”

Jag sa att jag inte har för avsikt att tajma marknaden så någon dag hit eller dit spelar ingen roll.
Lite antiklimaktiskt för mig dock som förberett en mindre powerpoint om min investeringsstrategi och risken för min investering. Hade förväntat mig att mötet skulle ta 15-20 min iallafall. Tror det tog 3-5 minuter från att jag klev in på banken innan jag klev ut.

Det är som Nicholas Cage sa i lord of war
“You’re excited but you don’t really know what the hell you’re doing. And some way, one way or another, it’s over too fast.”

1 gillning

min erfarenhet är att de bara vill veta att du kan betala amortering och ränta. Resten bryr de sig inte om annat än för att de måste fråga och dokumentera skälet.