Vi äger en bostadsrätt som är värd ca 850k, vi har i dagsläget bolån på ca 500k.
Jag fick en idé om att utöka bolånet till 85% och få loss lite över 200k för att placera det i en global index fond med en sparhorisont på +10år .+
Vi har sedan tidigare sparade 60k investerat i LF global index fond.
Slår vi ihop allt så hade vi haft ca 260k investera i LF global index fond i en lång spar horisont.
Jag tycker att i det långa loppet har jag heller 260k liggandes i en global index fond än att beta av 500k i amorteringar. Vi har en låg amorteringstakt på ca 30 år.
En fråga till jag vet att banken inte godkänner att man utökar bolån för att investera i aktier/fonder kan man då istället säga till banken att man vill utöka lånet för att renovera bostadsrätten ?
Tacksam för tips och råd.
Enligt mig låter det som en dålig ide.
Jag tycker man ska sträva efter så låga boendekostnader som möjligt. Då är det lätt att spara ihop pengarna istället.
Är du säker? Jag har varit i diskussion med Stabelo (genom Avanza) om att ta bolån för att investera och det var okej. Hur som helst skulle jag inte ljuga om avsikten med lånet. Jag hade dock berättat att jag avser byta till annan bank som erbjuder mig det jag vill ha.