Hur bör man tänka kring kontantinsatsen i relation till bolånet om man köper en lägenhet? Om jag tryggt kan lägga mellan 50 % och 100 %, är det alltid bäst att lägga 100 % eller är det dumt eftersom jag kan investera resten i en ISK?
Jag är ganska riskavert, har ingen skulder. Men har hittat en perfekt nyproduktion i det område jag vill bo i och vill köpa den. Nu måste jag bara bestämma vilket bolån jag ska ansöka om och hur stor del av insatsen jag ska lägga. Jag ogillar att ha lån, men vill inte heller fatta ett beslut enbart baserat på rädsla.
Jag planerar att bo i lägenheten tillsvidare, men man vet ju aldrig, det finns en möjlighet att jag vill sälja om 1–2 år. Osannolikt, men det kan hända.
Skulle säga att kontanterna i just ditt fall är mindre viktigt. Hur ser din cashflow ut vid olika punkter? Påverkar det din vardag?
Om inte så skulle jag nog lägga mig på 45-50% belåning som en mellanmjölk variant. Det ger dig flexibilitet att betala handpenning och del av köpet om du vill flytta längre fram.
Rent matematiskt så är ju högre lån bättre då du kan investera mer. Men det kräver ju att du är trygg med din cashflow de kommande 10+åren så du kan bära månadskostnaden och fortfarande spara. Pengar på börsen kommer ju öka och din lön likaså under dessa år så kostnaden/utgifterna för lånet kommer med tid bli en mindre del av din totala ekonomi/inkomst.
Men det kommer på bekostnad av risk och osäkerhet.
Ja de globala indexfonderna är ju upp ungefär 400% senaste 10 åren.
Du skriver att du är riskavert men tänker då inte på att den största risken du kan ta är att vara utanför börsen.
Hur mycket hade du haft idag ifall du lagt dina pengar på globala indexfonder för 10 år sedan?
Mitt tips är att du lägger 50% i bostaden och kör amorteringsfritt eller 1% amortering ifall det känns bättre. Sen bara pumpa in pengar i globala indexfonder, de gick upp 25% förra året och 17% hittills i år.
Tack så mycket! Det känns bra att få några konkreta förslag här som en rimlighetskontroll: jag siktar på att sätta in 50-60% och investera resten i ett ISK.
Jag tror att det är bra, jag satt med ränta-på-ränta kalkylatorn för att visa min fru skillnaden på att betala av/amortera och att spara i globalfonder. När hon såg att med en genomsnittlsig avkastning på 7% så skulle vi kunna göra 1 av 2 saker.
amortera ner lånet tills det är dags att gå i pension och vara skuldfria (viktigt för min fru att känna den tryggheten)
spara samma summa i globalfonder under samma tid. Betala av lånet med avkastningen som genererats av pengarna när vi pensionerar oss och ha kvar de pengarna som vi investerat som likvid kapital.
Så kontentan för just oss var att om börsen avkastade sitt 7% i snitt så skulle vi kunna betala lånet “gratis” via avkastningen när jag gjorde simuleringar.