Hej!
Jag har precis köpt en lägenhet, var arbetslös så jag kunde inte få ett bolån. Tack och lov hade jag medel att köpa för. Nu är jag med jobb igen och funderar på om jag ändå ska belåna lägenheten en aning. Lägenheten är värd ca 3 miljoner. Funderar på att belåna den lite och investera pengarna istället. Vad säger ni, vad är smartast i dessa tider?
Blir ganska stor risk att förlora på denna affär även om du har oddsen på din sida. Skulle föreslå att investera löpande/månad och ta ut lån istället för att ta av investeringarna när det är dags för att byta bil, starta eget, renovera eller vad som hägrar.
Jag kan inte svara på det ekonomiska, som inte är min starka gren.
Men. Tänk dig att du ska köpa lägenheten idag istället. Hur mycket av dina tillgångar skulle du ta ut från börsen och hur mycket av bostadsköpet skulle du finansiera med lån?
Finns någon anledning till att inte följa detta beslut?
Hur litet lån hade du tänkt? Om du klarar dig på värdepappersbelåning så kan det vara billigare.
Själv föredrar jag låga fasta kostnader, och därmed att vara obelånad, och bli rik långsamt. Men det är bara jag, folk är olika.
Jag hade lånat enligt samma resonemang som i avsnitten om “Amortera eller investera”
Förmodligen kommer du få högre avkastning på en indexfond än du betalar i ränta på lånet. Men det är såklart inte säkert och kommer inte va så varje år. Men oddsen är alltså flr att ett bolån för att investera är en god affär rent ekonomiskt.
Men det finns fler saker att tänka på.
Tex tillgängligt kapital. Skulle det va bättre att ha ett större kapital som inte är bundet i huset att kunna använda om ekonomin krisar eller ett oppurtunistiskt tillfäle dyker upp?
Hur mår du av att va skuldsatt vs av att sakna kapital? En del mår dåligt över höga månadskostnader och känslan av skuldsarthet. De finner sin trygghet i att va skuldfria.
Andra mår dåligt av att va utan kapital att hantera en svår situation. De finner sin trygghet i att det finns ett kapital att ta av och en extra inkomst om andra inkomster uteblir en period. För då vill inte banken låna ut.
Det är något du själv får känna efter. Eller testa dig fram. Det är inte värre än att man kan prova, lån går att betala av om man har kapitalet kvar.
Själv har jag kommit fram till att jag mår bäst när det finns ett investerat kapital som täcker några års utgifter. Eftersträvar nu balans mellan in och utlåning så att jag har minst lika mycket investerat som jag har lån. Då kan jag betala av lånet om jag vill men har kapitalet tillgängligt och tjänar förhoppningsvis lite på det också.
Det är ju precis den balansen du får om du lånar just för att investera hela det lånade beloppet.
Än är mitt huslån för stort, men jobbar på att jämna ut det.