Min första bostad kontant

Hej!

Hur gör jag bäst här?
Jag ska nu köpa min första bostad, ensam. Jag skulle kunna köpa den kontant, men har tänkt mig att låna strax under 50% för att jag hört att det vore mer fördelaktigt. Men vad är egentligen smartast?

Jag är helt ny i detta, tacksam för era kloka tankar!

1 gillning

Det är fördelaktigt att låna ifall du har tänkt investera pengarna. Investeringar kan gå back så tänk på att bara låna så mycket att du kommer kunna betala tillbaka det även om börsen går ner. Men du har ju bostaden som säkerhet så du kommer kunna betala tillbaka lånet nästan oavsett vad som händer.

Här är ett avsnitt om att amortera eller investera. Du har inget bolån men resonemanget är samma ändå.

1 gillning

Beror på hur du är som person skulle jag säga. Matematiskt om räntorna på lånen är låga så är det fördelaktigt att investera istället om man förväntar sig en bättre avkastning än räntan på lånet.

MEN… Det passar inte alla att ha en sådan rejäl hävstång. Det kan, för många, vara väldigt mentalt skönt att vara skuldfri.

Jag själv, tillhör den senare kategorin.

6 gillningar

Bostaden kan gå upp/ner i värde, börsen kan gå upp/ner i värde.
Jag föredrar att exponera mig mot olika tillgångsslag, så jag har ungefär lika mycket i bostaden som i börsen.

Men hur ser din ekonomi ut? Du säger att du kan casha ditt boende, hur mycket $$$ har du egentligen? Hur mycket har du i fonder redan?

Tack! Jag tänkte investera de pengarna istället, så att säga. Undrar hur stor andel som är matematiskt mest fördelaktigt att låna, men förstår det som 50%.

Tack! Som jag skrev till Emil ovan så tänkte investera de pengarna istället, så att säga. Undrar hur stor andel som är matematiskt mest fördelaktigt att låna, men förstår det som 50%.

Tack, bra input!

Beror på lite vilken ålder du är men är du hyfsat ung så hade jag lånat upp för mera. Själv hade jag möjlighet att köpa halva min lägenheter senast men lånade upp till så mycket jag kunde. Och investera resten i tex lysa. Men det hela beror på situation osv men är du ung och har en inkomst och inte behöver ta ut pengarna dvs lång sparhorisont så är det något som jag skulle förespråka.

Matematiskt går det inte att säga vad som är mest fördelaktig belåning i förväg. Det går bara att räkna ut i efterhand när du har facit på hur priserna utvecklade sig på bostäder, ränteutveckling, andra investeringar och hur din egen ekonomi såg ut.

Det som gäller är att du slipper amortera om du lånar mindre än 50%. Resten är upp till dig och hur riskavert du är. Jag har gått från hög risk hög lön och tänkt att allt löser sig via sjukskrivning och arbetslöshet till att prioritera tid och skuldfrihet. Livet kan förändras och du måste själv välja vad som är viktigt för dig! Lycka till!

3 gillningar