Jag kommer eventuellt snart att köpa en bostad och sälja den jag bor i. Eftersom jag gått in helt kontant med nuvarande bostad samt all renovering så kommer det lösgöra en del kapital.
Men eftersom jag förstått sedan jag läst här en del att det inte är en vidare smart investering att köpa bostäder kontant så funderar jag på att gå in så lågt som möjligt och betala enbart kontantinsatsen på nästa bostad för att lägga resten på börsen (ja, det lär väl krascha då med min tur ).
Men det jag undrar är mer att det är ju väldigt mycket snack nu om att räntorna ska höjas och så vidare och är det fortfarande en smart idé i dagsläget att ta bostadslån?
Jag vet egentligen inte hur länge jag kommer vilja bo där, så jag har ingen direkt plan på så vis. Låt oss säga att räntorna skjuter i höjden och det samtidigt blir någon form av börskrasch så vill jag ju inte ta av det kapitalet på börsen för att betala av lånet.
Tror ni fortfarande att det är ”smart” att låna upp bostaden idag?
Jag vet egentligen inte hur länge jag kommer vilja bo där, så jag har ingen direkt plan på så vis.
Om vi säger såhär; Det kommer i så fall att svida betydligt mer att behöva sälja bostaden i en sådan marknad om räntorna hypotetiskt skjuter i höjden, jämfört med dina månatliga räntekostnader.
Sedan så “köper och säljer man i samma marknad” som mäklarna brukar dra till med. Det stämmer ju faktiskt om man byter till en motsvarig bostad och tänkte stanna i Sverige. Annars inte
Men belåningsgraden är ju annars som @Nightowl sa helt beroende av hur du ser på risk och de faktiska marginalerna du har i din ekonomi. Jag skulle gissa på att de är stora utifrån din beskrivning! Själv kör jag maxbelåning och 100% börs på överskottet men jag är 26 i början av karriären. Och så gillar jag risk också! Jag har liksom andra problem om mina aktier inte återhämtar sig på 30-40 år
Nu har vi inte koll på hur din totala förmögenhet och arbets/livssituation ser ut så dessa råden ska ses som generella, sedan är det ju upp till dig att komma fram till var som passar dig bäst. Om du håller dig till max 50% belåning (och under 4,5 x årlig bruttoinkomst) så slipper du det påtvingade amorteringskravet (kan vara skönt att slippa om du blir arbetslös etc). Då har du också en god säkerhetsmarginal vid eventuell fastighetskrasch. Du lär dig att förhandla om lånet och får en bankkontakt som du kanske kan ha nytta av om du i framtiden blir tvungen att ta ett större lån för att köpa ett hus eller liknande. Sedan kan du ju dela upp pengarna i olika riskklasser (tex 4 hinkarna eller vad som passar din situation).
Tack för alla svar! Det är svårt att ”bestämma” eventuell belåningsgrad, så jättebra med lite input.
Men absolut att 50 % kontant betalning skulle kunna vara ett alternativ ändå. Och dessutom slippa amorteringskravet. Det kanske är den gyllene medelvägen.
Om du tänker att du är exponerad mot fastigheter med värdet på din bostad.
Du är exponerad mot aktiemarknaden med dina aktiefonder.
Men negativa korta räntepapper enligt storleken på lånet.
Du har alltså ett tillgångslag till att hantera i din portfölj, korta räntepapper (fast negativa). Om du ökar mängden negativa korta räntepapper kan du lägga dem i andra fonder (guld/aktier/långa räntor/korta räntor/råvaror) o.s.v.
Så helt enkelt får du bolla med fördelningen av de olika tillgångsslagen. Där du inte kan ändra antalet kronor du är exponerad mot fastigheter under värdet på bostaden.
Jag tror det är en bra idé att ta bostadslån nu. Jag tror det kommer att bli svårare i framtiden, mer regleringar, högre bankkrav, dessutom högre räntor (bind nu) pga inflationen drar iväg.
Jag tror det till största del handlar om vilken risk du känner dig komfortabel med.
Hade du något investerat på börsen under 2020 så vet hur du reagerade och kände när det sjönk x antal procent. Även om det kanske var ett mindre belopp än det som är på tal nu.
Medelvägen att låna 50% (eller mindre) och kanske slippa amortering låter väl inte så tokig om du inte är helt bekväm med risken.
Lycka till hursomhelst och grattis till ett bra utgångsläge att förhandla bolån från. Glöm inte att jämföra fler banker.