Jag äger idag min fastighet och har inga lån på den samt trivs väldigt bra här, så ser inte att jag kommer flytta de närmsta 10+ åren, men man vet ju aldrig. För övrigt har jag fast anställning sedan många år tillbaka och tjänar över medel och median och är 33 år.
Efter många om och men samt ett flertal Excel-uträkningar senare så har jag resonerat mig fram till att jag vill ta ett lån på halva husets värde, ca 2 mkr.
Dessa två miljoner vill jag investera i en indexfond eller fondrobot med sparhorisont på minimum 10+ år.
Problemet är att när jag ringde upp en av de stora bankerna så ville de (såklart) veta vad pengarna ska användas till och fick till svar att investera inte är en giltig anledning.
Är det någon av er där ute i etern som har varit i samma situation och vet hur man kan gå tillväga?
Tacksam för all input, stor som liten!
/Tonken
Säg till banken att du ska helrenovera kök och badrum samt bygga en extra toalett. Typ sådant. Eller lägga nytt tak e.d.
Samt köpa bil, sprillans nya elbilar är bra dyra t.ex. en helt ny Volvo XC90 Recharge. Med lite xtra lull går en sån loss på 1 MSEK ca.
De här märkliga råden om att ljuga för att få krediter vill jag starkt invända mot, och även starkt avråda dig från att göra det. Det är inte mer lämpligt att ljuga för dina ändamål än vad det är för de i Lyxfällan. Du ingår ett avtal med banken där du intygar att du lämnar korrekt uppgifter kring såväl din ekonomi som vad dina pengar ska användas till. Att ljuga i ett sånt sammanhang är aldrig en bra ide, och råden om att göra så är dumma.
Däremot har den som ger ut lån full rättighet att fråga vad pengarna ska användas till som en del i sin bedömning av huruvida de ska ge ut lånet eller inte. Och det är en extremt dålig ide och ett dåligt råd att säga att TS ska ljuga för att få ut pengar. Får banken reda på det kan de ex kräva tillbaka pengarna.
Verkar vara olagligt att ljuga för sin bank vid låneansökan. Kan klassas som bedrägeri. Sen kan också lånet återkallas, utöver straff om det blir rättsligt utfall.
Bedrägeri kräver att den som utsätts lider skada. Att ta ett lån för att investera med ambitionen (och förmågan) att betala tillbaka enligt de villkor man kommit överens med banken skulle jag säga inte lever upp till Brottsbalkens definition av vad bedrägeri är.
Trådskaparen kan ju mycket väl redogöra för sina planer för både renovering, Volvo XC90 etc, etc. Efter lånet utbetalats råkar han dock ändra sig och bestämmer sig för att investera pengarna istället. Inga lögner, allt frid och fröjd! Häpp!
Så har flera som dömts för bedrägeri senaste åren gjort. Skulle inte kalla böter, fängelse och förstörd kredit för frid och fröjd. Finns nog lagliga sätt att skapa hävstång.
Istället för att fastna i bedrägeridiskussionen skulle jag råda dig att prova någon av bankerna som har en mer digital process för ansökan. Där får du kanske kort och gott bifall för din ansökan?