Krav på bostadslån

I din länk står det också att de förfalskat dokument, klart det blir bedrägeri då.

Brukar inte banken kräva dokument? Lånar de ut x miljoner, så kanske de vill se en offert i alla fall. :thinking:

Kom på, @Nestor kanske har tips om hur TS ska göra för att få bäst resultat!

Jag har aldrig visat någon dokumentation när jag utökat lån iaf, visserligen inte miljoner men ett antal hundratusen.

1 gillning

Tack för all input. I sådana fall skulle det vara att hitta en bank som är ok med att pengarna man belånar bostaden med investeras, någon som har erfarenhet av detta?
Kan ju förstå bankerna att risken är stor/större då inte alla har disciplin och kanske köper den där nya exklusiva hypade aktien… Å andra sidan så har de delar av bostaden i pant.

3 gillningar

Brukar (i alla fall på dom banker jag har varit med om) finnas ett stycke i lånehandlingarna man skriver på där banken har fyllt i vad pengarna ska användas till, vilket man själv har uppgett i ansökan. Något liknande gör man också i själva ansökan.

Så dokumentationen är typiskt det du avtalar och intygar mot banken.

Min åsikt . Banken försöker hjälpa dig till rim och reson och vettigare agerande.
Det du föreslår är Inget jag skulle ge mig på med de klart begränsade tillgångar jag har i alla fall. Att låna till att investera på det sättet är bara möjligen en bra idee om

• Du kan avvara pengarna lång period utan att blinka om det skulle gå åt H-E, -50% eller så.
  • Du “visste” att 2010 till 2020 var en perfekt tidsperiod och gjorde detta då. Låga räntor och mycket avkastning på aktier…).
  • Eller den som blir bara lite ledsen vid ett dåligt utfall OCH av någon orsak blir mycket glad om man får en positiv uppsida av sin investering. ( Ovanligt ?. Oftare tvärsom. )

2024 till 2035 kanske kompenserar tidigare period med kraftigt omvänd utveckling med lite otur?.
Det är även en förhöjd risk att man blir nojig vid en kraftig nedgång och gör den ganska vanliga tabben för hopp om “stop loss”…
(Nedgångar och uppgångar är ofta ojämna kurvor. Att gissa var botten är inte lätt. Har jag gjort tyvärr som yngre. Man säljer rubbet för sent och köper igen ännu mer för sent. Dvs man gör ett rejäl netto dipp på en ±0 nedgång för dom som lät bli att agera, Dyr tabbe :frowning_face:).
Shit happens även på lååång sikt även om det inte är helt vanligt. Japanska aktier peakade 1990 och bottnade på -80% 2010 och fortfarande nu 2024 ligger aktier på -20% mot 1990 toppen.
Även USA indexet NASDAQ composite peakade år 2005 och sedan tog det till 2016 innan det nådde samma nivå igen. Tidvis låg det på -70 % mot index 2005 och I hela 9 år sammanhängande låg det på -50%.
Den mer än tredubbling man ser nu på Nasdaq sedan 2016 gör en kraftig justering neråt klart möjlig i alla fall gissar jag. Globala världenfonder brukar bestå till 70+% USA aktier. ( Jag har också mycket sparande där pga att det “rekommenderas” men jag inbillar mig inte att pengarna är “säkra” )

Jag har fått lov av min bank att ta ut ett extra lån på min befintliga bostad för att delbekosta ett boende utomlands. Så kan inte se att banken egentligen bryr sig om vad du ska använda pengarna till så länge du ligger så pass lågt i belåning och har inkomst som väl matchar.

Det låter i mina öron helt osannolikt, men jag ser gärna några länkar till domar som är relevanta i sammanhanget och övertygar mig.

Kanske att chatGPT ljuger, att hitta de specifika domarna i de fyra fall Gemini angav verkar tufft. Men skulle ändå tro att det är olagligt.

Sen får man välja själv om man vill ljuga för sin bank. Men för mig skulle det påverka min sova gott om natten faktor för mycket. Så skulle avstått om jag varit i TS sits och i stället kollat på ärliga alternativ. :blush:

Hej
Jag har inte varit inne och skrivit på länge, men kände att jag var tvungen att dela med mig av något komiskt jag upplevt i hänsyn till diskussionen angående att säga renovering till banken och sen investera pengarna.
För ett par år sedan talade jag med banken och framförde att jag ville belåna upp huset för att ha medel till att investera i börsen istället för att ha det bundet i bostaden.
”-Ok inga problem, vi skickar papper, signera osv så löser vi det.”
Sen när ja fick papprena står det på ändamål för pengarna ”renovering”.
Undrar fortfarande lite hur det gick till :slight_smile:

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Om det skulle hända (långsökt IOFS) så är det ju bara att göra det då, isf. Antingen direkt el amortera av det kraftigt e.ö. med banken.
Har de betalat ut pengarna, med bostad som säkerhet, så är ju de pengarna dina.

Menar du att banken skulle kräva tillbaka ett bolån för att TS inte byter kök eller renoverar? Knappast så länge ränta och amortering kommer in enl plan.

Hur skulle det ens fungera?

2 gillningar

Det finns ingenting i nåt avtal, svart-på-vitt, vad pengarna ska användas till i mitt bostadslån. Inte i den höjning jag gjorde en gång för 5 år sen heller. Många (de flesta nu, kanske alla?) kreditgivare ställer frågor i denna stilen “vad ska du ha pengarna till” och de måste ju inte låna ut om de inte vill.

Vilket/-a svar en viss kreditor nöjer sig med, är olika. Att söka mitigera osunda krediter, minska sin risk, är väl inte konstigt att de vill göra.

Banktjänstemannen ifråga hjälpte dig att göra det du ville på sitt sätt: genom att vara “compliant” internt i sin arbetsgivare samtidigt som han riskbedömde dig inividuellt.

Det har inte jag heller gjort, men beroende på höjningsbelopp kan en kreditor vilja se “nåt”. Nåt slags underlag på vad du vill göra.
T.ex. köpa en bil, vilken (sorts) bil?
Om sen bilköpet inte blir av av nån abledning, du ångrar dig – inte kommer banken plötsligt hävda avtalsbrott och kräva återbetalning. Varför skulle de göra det? Ligger inte i en kreditors intresse, de vill ju göra affärer och vinst. På RT-inbetalningarna.

Medhåll om det mesta, men…

Nikkei gick, som jag läser grafen, nyss om sin gamla toppnotering. Men det tog ca 34 år iofs. :see_no_evil:

Så kan det mkt väl vara, men en offert är bara en offert. Banken kan inte gärna tvinga nån att ta en viss offert. Eller ö.h.t. Samtidigt är det rimligt att man får sitt lån innan man lägger ner en massa jobb på renoverings projektering el bilköp – vilken budget har jag??
Kreditorns riskbedömning är en sak, men rim och reson runt det blir det naturligt som jag ser det. Det finns ju konkurrenter och då flyttar jag bara mitt bostadslån till nån annan för att samtidigt utöka det.

Grattis till att vara skuldfri! :clinking_glasses:

Det är nog kanske mer lönsamt att ta ett bolån och investera de pengarna i en global aktieindexfond med låg avgift. Men… man vet ju inte helt säkert.

Jag hade hellre fortsatt vara skuldfri och istället investerat överskottet varje månad.

Om du ändå vill köra på lånespåret kanske du är mer framgångsrik hos banken om du börjar med att ansöka om ett något mindre belopp, ex.vis 25 % av fastighetens marknadsvärde. :sunny:

2 gillningar

Ja, det är väl inte så otänkbart? Det skulle troligtvis fungera precis så som det gör just nu när folk försöker lura banken på olika sätt. Finns flera rättsfall där sökande angivit fel inkomst, ljugit om anställningar med mera för att sedan fällas för bedrägeri i domstol. När de t gäller att pengarna ska användas för renovering är ju det också ett sätt för banken att se till att pantobjektet vårdas och bibehåller eller ökar i värde.

1 gillning