Krav på bostadslån

Visst. Så länge pengarna finns kvar då så att säga.

jag förstår bankens incitament att ha rimlig koll på säkerheten för lånet, men här pratade vi om någon som ville gå från obefintlig belåning till ganska låg belåning, även om det nu inte blir någon renovering. Att en redan högt belånad kund vill låna över skorstenen för att ev öka värdet på kåken är ju något helt annat.

2 gillningar

Visst kan man ha åsikter om det! Men som så ofta är ens privata åsikter i en fråga ändå inte ett argument för att det är en bra ide. Jag får ju liksom inte köra 70 på en 50-väg bara för att jag tycker det är oproblematiskt.

Men eftersom många här inte verkar begripa att det inte skulle vara okej att ljuga på en låneansökan, och verkar ha svårt att förstå varför man inte kan göra det, så rekommenderar jag att ni kontaktar banken och frågar om det är okej. Oavsett vad många i tråden säger så verkar ni ju inte tro på det ändå, så gå till källan! Men överlag, som en som jobbar med avtalsfrågor professionellt, skulle jag avråda generellt från att ljuga när vid ingående av avtal. Det är som sagt, sällan en bra ide.

Är ju ingen jättesvår tankeövning att föreställa sig hur man själv resonerat om en polare lånat pengar av en för att köpa en bil, för att sen resa till Thailand. Men men…

1 gillning

Menar du ungefär som när du berättat att du brukar köpa slitna däck på skroten? :winking_face_with_tongue:

Jag säger inte att man nödvändigtvis måste ljuga på låneansökan, man kan ju vara rimligt kreativ utan att begå bedrägeri.

Jag påstår heller inte att det är en bra idé - bara att risken att det skulle hända något öht är minimal så länge man har koll på sin belåningsgrad och betalningsförmåga.

Beror på om det är en gul eller blå skylt.

Det finns ju som vi redan kommit överens om ingen lag som hindrar ett sånt här lån.

Så är det så klart. Jag tror inte heller risken är så stor ärligt talat. Är väl mest om det händer något™ som det kan bli svettigt.

Beror på vad du menar. Och jag har inte kommit överens om något sådant. Du har däremot påstått det. Huruvida det är ett bedrägeri kan diskuteras, men finns ju flera fall där privatpersoner som ljugit vid låneansökan förlorat i domstol.

Grundregel vid ingående av avtal är att det ska hållas, men det förutsätter också att parterna i avtalet är sanningsenliga, vilket inte är fallet om man ljuger.

Om man slutit ett avtal genom att svikligen förledas kan det anses ogiltigt, vilket framgår av 3 kap. 30 § i Avtalslagen. Har man alltså vilselett motparten genom att ljuga om sådant som är av betydelse kan avtalet vara utan verkan. Det kräver i sådana fall avsiktlig vilseledning, s.k ond tro. Då kan prestationerna återgå, vilket i detta fall skulle innebära att lånet ska betalas tillbaka.

1 gillning

Du skrev längre upp att du aldrig påstått att det är en lag som reglerar om banken får låna ut pengar i det här fallet.
Sen likställer du det med fortkörning vilket är tydligt reglerat i lag.

Och bedrägeri, som @Anonym skrev kan man vara lite kreativ.
Banken frågar sannolikt inte när renoveringen ska göras, eller än mindre sätter något villkor för det, alltså har man bara parkerat pengarna i värdepapper tills den ska utföras.

Jag är mer intresserad av att diskutera sakfrågan än dina missförstånd av vad jag skriver. Om du har något att säga om det som avr poängen med mitt inlägg är jag idel öra.

Jag gjorde precis detta för snart 3 år sedan. Inga problem för Söderberg & Partner

Bankerna ljuger ju hela tiden så bara att dra en rövare och inte tänka på det mer :beers:

Den var klockren! Och då kallas det rådgivning… :grinning:

Ring till andra banker och fråga om du får ett bolån på 900k, säg att du vill använda din bostad som säkerhet, den är obelånad idag.

Rekommenderar Skandia där allt sånt här sköts digitalt utan någon person som ska lägga sig i. Sen kan du ju bara utöka lånet, bankerna vill ju gärna att du skuldbelägger dig och betalar ränta, hela livet helst.

Har svårt att se varför ett vinstdrivande företag skulle neka dig, finns ju ingen lag som säger att du inte får belåna din bostad.

Hade jag varit du hade jag varit skuldfri och lagt överskottet på börsen. Kan ju bli så att bostaden går ner i värde, du blir arbetslös och börsen går ner 50% över 5 år, ganska skönt att vara i din sits då som du är i idag… Finns ju perioder där även globala indexfonder går ner 30% över nästan 10 år…

1 gillning

Säg att du investerat mycket pengar från ditt sparande i din bostad och att du nu vill låna upp de pengar du investerat för att återställa ditt sparande. Då ljuger du inte men formulerar dig på ett sätt som banken förhoppningsvis accepterar :slightly_smiling_face:

När jag läser alla kommentarer så kan jag se både för- och nackdelar med min fundering som gör att jag tänker om en sjunde gång.
Det som kom upp direkt i mina tankar är ifall ens bostad är ‘säkrare’ pengar än de som investeras i världens ekonomi? Kanske en väldigt bred och slarvigt ställd fråga, men tycker det ligger något i det.
Är det så att världsmarknaden är mer volatil på kort sikt men mer mer stabil på lång? :thinking:

Så som jag räknade så skulle det på lång sikt vara mer fördelaktigt att ha bostadslån investerat och då även invetsera en mindre summa varje månad, än att inte ha bostadslån investerat och lägga in mer pengar varje månad… If that makes sense. Detta trots kostnaderna flr bolånet. Tankar om det?

Jag hade samma funderingar som du nyligen och funderade på att belåna vår (olånad) bostadsrätt för att investera i indexfonder. Jag ansökte hos Stabelo genom Avanza och angav att lånen var till investeringar i fonder. Det verkade inte alls vara något problem men nu blev det ändå inget eftersom jag i samma vända blev varslad. Min plan har varit att ta upp det igen när jag landat ny anställning.