Öka bolån för att investera

Hej! Jag och min fru köpte ett hus förra året för 10,5 miljoner. Vi lånade 4,5 miljoner.

Vi har ca 1 miljon i Lysa/fonder och funderar nu att öka vårt bolån till 50% belåningsgrad och investera ytterligare 500k i Lysa. Vår ränta på nuvarande lån är ca 2,5% brutto.

Hur skulle ni göra?

Portföljen ser redan liten ut i förhållande till både lån och bostad. Skulle säga att det är bäst prio att öka portföljens värde för nu. Denna lånemanöver borde hjälpa med det, det som skaver mest är lånets storlek.

Ni har oddsen på er sida att göra en bra affär men en förlustaffär behöver täckas av den övriga portföljen eller era inkomster. Här får ni titta på hur stor investeringsförlust ni orkar äta. Det går också att förbättra oddsen genom att dela affären på flera år, sänker timingrisken att aktier köps vid fel tid.

Jag hade nog bara försökt spara aggressivt på lysa några år och sett ifall denna affär är mer rimlig i framtiden. Affären blir rimligare ju högre inkomster ni har.

1 gillning

Haft samma tankegång ett tag. Ansökte om nytt lån på en obellånad bostad. Fick vänta en månad för att få till ett möte med bankman.

Har ett stabilt arbete och en god inkomst. Inga betalningsanmärkningar, ett mindre CSN-lån. Inga övriga lån eller krediter.

Fick ett blankt Nej. “Bostad kan ej användas som säkerhet av banken”.

Avslutade samtalet efter knappt någon minut. Varit banken trogen i flera år, lönekonto, ISK och försäkring.

Är det bättre hos andra banker? Har Länsförsäkringarbank idag. :pensive_face:

Är inte riktigt med på detta. Bostaden kan inte vara säkerhet? Bostaden är väl oftast säkerhet för bostadslån. Eller berättade du att du avsåg att lägga in pengarna på börsen?

2 gillningar

Tror inte någon bank accepterar ökat lån för investering men de behöver inte veta vad du ska använda pengarna till. Det vanliga (tror jag) är att uppge renovering.

Jag hade ökat bolånet betydligt mer för att investera.

Det kan vara trixigt med banken att säga att utökning av lånet är för att investera, så man får säga renovera eller nogåt annat så går det. Det är inget som kontrolleras i efterhand.

Förklarade bara att jag avsåg att använda pengarna till renovering, möjlig bilköp och resterande till sparande/investering.

Kanske ej borde nämnt det sistnämnda. Men var helt enkelt ärlig.

Totalt ett bolån på ca 400k.

Renoveringen krävde hon kvitton för att godkänna och bilköp kunde lösas via “annat” lån, enligt banken.

Trist attityd, kanske fundera på att byta bank. Man brukar ju inte ha kvitton innan man starta renovering och det kan vara svårt inna lån, så låter mycket märkligt.

2 gillningar

Byt bank och nämn inte investeringsplanerna utan gå på renoveringsspåret. Svårt att se att detta skulle va ett problem, har aldrig mött något motstånd själv när jag velat utöka lånet.

Tack för din input! Vill du utveckla? Vill för tillfället undvika amortering över 50% belåningsgrad men när kassaflödet är bättre är jag öppen för det.

Det spelar ju ingen roll om du behöver amortera. Du kan ju ta en del av det utökade lånet och använda till amortering!

Ett bolån på 400k låter som att det gränsar till förlustaffär för banken att ge ut.

@Gabriel tycker jag kommer med en intressant idé. Ännu större lån. Blir delat fokus efter det mellan amortering och nysparande, i kontrast till fullt fokus på nyspar.