Ta lån med obelånad bostadsrätt som säkerhet

Hej!

Jag tar gärna emot råd från grymma och kloka huvud här på RikaTillsammans.

Ekonomi situationen : Vi är ett par med bra löner, båda har eftertraktade engenjörsjobb, inga skulder och betald bostadsrätt i en av Sveriges storstäder, där vi planerar att bo i många år till. Investerar på börsen sen ca 8 och 5 år tillbaka. Allt som allt så skulle jag betygsätta vår ekonomisituation som mycket god.

Investerings idé : Om ett par månader går vår billeasing ut och vi har börjat prata om möjliga financieringsalternativ av den nya bilen. Slutsatsen var att prova ta lån på vår bostadsrätt. Tanken har aldrig funnits innan.

Idén fick oss att tänka vidare: what if vi tar ett lån som är 50% av vår bostadsrätt (så man slipper amortering) och investerar pengarna på börsen. Säg Lysa. Sagt och gjort - ansökte om lån på DanskeBank och fick avslag pga “syftet med lånet”, där vi skrev att lånet ska användas till inköp av “bil och buffert”.

Kloka råd : Vi undrar om vår idé är realistisk eller finns det fallgropar som vi inte känner till? Hur praktisk kan man lyckas med detta?

banken kommer vilja ha er bostadsrätt som säkerhet, vilket vore enkelt om ni redan pantsatt den, det har ni inte nu

banken kommer fråga vad in ska använda pengarna till, om ni säger börsen kommer de ringa sina kollegor, skratta och kasta ut er.

varför belånar ni inte era portföljer?

Prata med fler banker. Jag gjorde i princip det ni vill göra med sanna men väl valda förklaringar om varför jag skulle låna på bostaden.

Ja, vi har förstått att iaf DanskeBank inte är så sugen på att låna pengar till oss. Vi trodde att de skulle se det som en möjlighet att tjäna pengar på oss och på hyfsat säkert lån. Kanske lite naivt av oss.

Vi har inte tänkt på alternativet att belåna portföljerna… Berätta mer. Vart ska man vända sig?

Vårt mål är att använda våra tillgångar för att tjäna en slant.

Intressant och kul att du lyckades. Visst finns det flera banker och vi förstår att det finns flera möjligheter.
Vad sa du till dem? Har du varit öppen med banken att du ville investera på börsen?

Hur mycket är bostaden värd, dvs pratar vi ett lån på 300 tkr eller 6 mkr?

Spontant skulle jag rösta för vit politikerlögn, “framtida renovering av lägenheten och finansiering bilinköp” kanske är en formulering som funkar bättre. Sen att ni inte hittar rätt hantverkare till renoveringen och under tiden köper indexfonder är kanske en annan sak. Var dock noga med att uttrycka dig som en politiker, dvs säg inte att ni har offert för att renovera badrum pga stambyte om det inte stämmer, utan håll dig lagom diffus.

Bankens säkerhet är 1) din och din partners inkomst och 2) bostaden. Att de är tveksamma till att låna ut till er för investeringar är nog snarare för att de är stelbenta och att det kanske finns risk för dem att tex spelmissbruk eller liknande skulle ligga bakom att ni vill ha snabba cash.

2 gillningar