Använda bostad som bankomat - Investera?

Är det någon som har belånat sitt hus för att sedan investera i aktier/fonder ?

Rent matematiskt är det gynnsamt, speciellt för mig eftersom jag inte planerar att flytta på länge. Men förstår givetvis riskerna och kommer förmodligen inte göra det, men är nyfiken på om det är vanligt förekommande. Vet att många belånar huset för att köpa bilar, båt och sommarstugor.

2 gillningar

Mångs pratar om det, men få gör det nog. Då mensr jag aktivt. Att få pengar över och investers tsck vsre redan hög belåningsgrad är ju en mer vanlig företeelse förstås.

Jag tänkte att det kanske blir extra enkelt när de gör det möjligt att belåna upp till 90 % av värdet framöver.

1 gillning

Men är 90-gränsen inte ”bara” för nya låntagare?

tilläggbelåning begränsas till 80 procent av bostadens marknadsvärde säger internet

1 gillning

Inte så jag har förstått det, talas bara om att bolånetaket ska höjas.

Vi köpte hus för ett par år sedan och har sedan dess renoverat väldigt mycket. Idag när jag pratade med en annan bank sa de att jag kan låna 600’ till utan vidare utöver det beloppet som vi har amorterat (pga bättre marknadspris vilket jag inte förstår) så ca 800’ med befintliga regler. Ifall man kan låna upp till 90 % är det ju nästan en miljon. Därifrån kom min tanke - ifall många gör såhär och ifall det kommer öka belåningen framöver.

Är det ens tillåtet att göra så?

Ja det antar jag ? Min kompis ville köpa ny bil, ringde banken och ökade belåningsgraden och fick då ett mycket billigare billån än att ta ett privatlån för att köpa bil.

Du verkar lite förvirrad med begreppen,

ett…:

• billån är ett lån med bilen som säkerhet. Den är satt i pant, borgenären har registrerat det hos transportstyrelsen. Ifall du inte betalar billånet så kommer bilen återgå till banken
  • privatlån används lite hux-flux, men oftast antingen för ett lån från en privatperson och/eller ett utan säkerhet
  • bolån är ett lån med en fastighet eller bostadsrätt (eller äganderätt) som säkerhet. Kallas också hypotekslån. Pantsättningen är registrerad med lantmäteriet för dyra pengar, alternativt hur det nu ser ut för bostadsrätter (aldrig orkat sätta mig in i hur det där ser ut rent juridiskt).

Tidigare har det funnits i Finansinspektionens regler att banker inte bör utge lån med bostäder som säkerhet till mer än 85% av bostadens värde. Detta värde har fått uppskattas på nytt efter större ombyggnationer (oftast fler rum/tillbyggnationer) alternativt var femte år.

Nu föreslår det dels att denna gräns regleras i lag istället för i något diarienummer från FI, samt att den höjs till 90%. Men ett addendum finns också, och det är att tilläggsbelåning inte får uppgå till mer än 80%. Troligtvis för att motverka det du vill göra, eller en guldrush när regeln träder i kraft.

F.ö. så blir det väl ett nytt bolån ganska lätt, bara att byta bank eller något liknande? Eller?

3 gillningar

Folk med bolån och månadssparande på börsen gör tekniskt sett det du frågar efter, dock i mindre skala. Så länge man har lån och fortsätter pumpa in pengar på börsen blir det samma sak som att låna för att investera.

Men det är inte så folk ser det då de aktivt inte tar nya lån för att investera. Man har pengarna i handen (på kontot) och man köper fonder för dem. Logik och mänsklig psykologi är inte lätta att förstå

8 gillningar

Det jag menade var att istället för att ta ett billån med ex 6-7 % ränta, så ökar man belåningen på huset (dvs ex. höjer sin belåningsgrad från 75->85 %) och använder de pengarna för att köpa en bil.

2 gillningar

Jag har gjort det och funderar på att ta lite till. Men jag har belåningsgrad på knappt 40%. Även om det matematiskt korrekta är att maxa skulle det inte kännas rätt att gå över 50%. Kan tilläggas att jag extraamorterat mycket genom åren så jag ser det mer som att jag placerar om de pengarna än att jag använder huset som bankomat efter värdestegring. Objektivt totalt ointressant distinktion så klart, men det här är ju i mångt och mycket en filosofisk och känslomässig diskussion så fort man förkastat det matematiskt optimala :slight_smile:

1 gillning

Det roliga med det är att bilen “känns” jättebillig att ha, det tråkiga är att bilen betalas typ aldrig av pga att bolånet är satt på typ 50 år, om man inte extraamorterar så lånet är nere på samma nivå igen som innan bilköpet till nästa köp. Annars bygger man ju bara på bolånet varje gång ny bil eller dylikt ska införskaffas.

1 gillning

Beroende på värdeutvecklingen på bostaden så kan man se det som att man handlar för avkastningen. Det är ett sätt att använda sina investeringar som kan vara helt OK, om det sker medvetet.

Låt oss kolla på ett scenario.

Man har ett obelånat hus.
Man lånar till en belåningsgrad av 80%.
Dvs en hävstång som kan liknas vid 4 ggr “insatsen”.
Absolut inget konstigt med nivån och normalt för många hushåll.

Man investerar dessa 80% på börsen. Marknaden kraschar efter ett tag och investeringen sjunker med 25%.
Ingen katastrof kan man tycka, men det motsvarar hela “insatsen” i huset …

Bara en tanke :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har också tänkt denna tanke. Borde ju vara lugnt exempelvis låna en miljon och säga att det ska gå till renovering (om man ens får frågan).

Köper man stabila utdelningsaktier som ger 4-8% utdelning medan lånet just nu kostar 2,8%. Borde ju kunna ge 10-50 tkr plus per år. Men visst finns ju alltid risken för krasch. Dock så är det ju ingen panik så länge en har kapital för att fortsätta betala räntan på det nya lånet

Varför inte bara använda sig av värdepapperskredit på exempelvis avanza? 1,49% ränta upp till 10% belåning, 2,49% upp till 25%.

2 gillningar

Värdepapperskredit riskerar margin call—något du slipper oroa dig för om du belånar bostaden.

Borde inte detta vara genialt ifall man utgår från att vi kommer leva i ett klimat med 2-5 % inflation kommande 10 åren ?

1 gillning

På bolån får man väl även ränteavdrag, det ska fasas ut på andra lån. Det gör ju det ännu mer attraktivt.