Jag har hört flera lånar upp max på bolånet för sätta överskott i global indexfond
Nån som gjort det / eller räknat på det?
Jag har själv lånat 1 350 000 (lånade inte max)
Har använt 600 000 till lägenheten
Så 750 000kr kvar att spekulera med på börsen ( dessa 750 ligger nu på Avanza räntekonto med +2,00 ränta)
Har idag 3,19 punkters ränta
Så dessa 750 000kr tänkte jag använda till typ nedan spekulation……
Tänkte sätta hälften i svenska bankaktier och hälften i global indexfond ex Länsförsäkringar global index usa
Hur ser ni på detta
Många säger detta upplägg är ” får betalt för låna pengarna ”
Det är såklart risk men jag har vart feg tidigare år
Menar du att du överväger att gå till banken och be att få belåna lägenheten mer (750tkr mer) som du vill investera på börsen med intentionen att “tjäna pengar på att låta pengarna växa på börsen” och vid en framtida tidpunkt realisera vinsten och återbetala lånet och gå vidare i livet med en större monetär rikedom?
Är ganska många som gör, fast i annan riktning. Yours truly inklusive.
Man lånar fullt fast man ej behöver och investerar resten. Historiskt har börsen gett säg 8% och amorteringen via räntorna “gett” 1.5%
Ränteläget är lite annorlunda nu med mindre skillnad mellan aktiemarknaden och räntorna, så lägre vinst i förhållande till risk.
Men vettefan om jag hade lånat upp boendet igen. Men har man råd att förlora 50% utan att riskera boendet om räntorna går upp 2%-enheter, kan jag tycka det är värt att investera “överskottet”.
Jag har sedan 2019 valt ett upplägg som medvetet känns lite tryggare, och det är att använda ett flertal fasträntekonton kopplat till en aktiv avvägning av bundna låneräntor. Just nu ligger jag på en samlad sparränta på ca 4% och en samlad låneränta på ca 2,5%.
Så har vi gjort. Gick in med 85 % belåning för att ha så mycket som möjligt kvar på börsen. För oss handlade det inte om att “sätta överskottet på börsen” utan snarare “behålla kapitalet på börsen”. Alternativet hade varit att sälja av mer och kanske landa på 75 % belåning.
Matematiken är enkel. Börsens långsiktiga avkastning är högre än subventionerade bolån.