Beloppet du lånar måste avkasta minst inflation plus räntan du betalar för att gå +/-0.
Och du får inte få panik om börsen kraschar och du ska inte hamna i penganöd under tiden du betalar ränta + amortering.
Alltså bör du ha täckning för inflation, ränta och amortering även om amortering är ett sparande.
Om du tycker allt ovan är lugnt så är det bara tuta och köra …
Nej, för att gå +/-0 i den situationen du nämner räcker det med att beloppet man lånar avkastar lika mycket som låneräntan (givet att hänsyn tagits till aktuella skatteeffekter). Inflationen spelar ingen roll.
Lånade en bra slant på huset under Corona-droppet och lade in på global index. Banken hejade på.
Tänker långsiktigt. Inflation äter ju också på lånet över tid. En kanske felaktig mental bokföring är att avkastningen täcker räntekostnaden på hela huslånet. Kanske inte riktigt stämmer längre när rörliga som bekant gått upp sedan 0-räntetiden.
Jo men sålänge du inte säljer av så brukar de flesta företag dela ut pengar oavsett deras upp/nedgång i totala aktievärdet.
Många företag belånar sig tom för att dela ut pengar, då det sista dom vill är att sänka utdelningen. Särskilt stora företag kämpar för att behålla utdelningar.
Castellum tex var nära att bli Sveriges första dividend king eller vad det nu kallas, 24 år av stigande utdelningar. Sen gick det snett så dom skippade utdelningarna ett tag. Klokt val, men inte ofta företag skippar utdelningarna när dom är så nära en så stor “guldmedalj”.
Säljer du inte av så kommer självklart vissa företag förändra sina utdelningar upp och ned, men de flesta kommer fortsätta. Utdelningarna kommer därför täcka räntan du belånat dig, även om börsen går ned.
Vid en stor börsnedgång så är ofta utdelningar drivande i börsens framtida positiva utveckling.
Dvs. Pepsi ger dig fortfarande pengar även om företaget totalt gått ned på senaste tiden.
Räkna alltid med en 50% nedgång, allt går inte alltid upp.
Trenden är faktiskt att fler och fler företag hellre gör återköp. Blir mindre eller ingen utdelning.
Man kan ha olika åsikter kring återköp och utdelning, men en av anledningarna till att återköp ökar är att det blir en positiv effekt på aktiekursen (givet allt annat lika).
Detta gillar de som styr bolagen då man i USA ofta har bonus eller rörlig lön kopplat till aktiekursen…
De vill helt enkelt höja sina löner genom att göra återköp istället för att dela ut till aktieägarna.
Till aktieägarna säger man att återköp är positivt då det även finns vissa positiva skatteeffekter samt uppgång av aktiekursen.
Har för mig jag hade Hypoteket vid tillfället. Har sedan dess bytt till Landshypotek. Då var det inget problem. Kan tänka mig lånegrad kan spela in. Har för mig den då låg runt 60% för egen del.
Jag utökade lån hos Skandiabanken. Det fanns fasta alternativ att välja mellan på frågan om syfte, och investera var inte en av dem… Jag tror jag valde “köp av kapitalvara” eller något sådant som låg närmast (typ “konsumtion” som jag tror var ett alternativ är ännu längre från sanningen, “lösa andra lån” är ett annat alternativ jag minns). Ansökan godkändes automatiskt. Finns säkert inbyggda trösklar i belåningsgrad, resultat av kreditupplysning etc när det går till granskning.
Gick bra på landshypotek i alla fall, skrev som motivering att jag tänkte investera i DNB Global Indeks. Men jag var också lågt belånad från början, och fortfarande under 50%.
Förberedde mig så extermt mycket när jag skulle till banken för att övertyga min bankkvinna att låta mig belåna lägenheten för att investera på börsen, hade läst på som en galning. Tagit fram en strategi och kikat på argument och motargument. För att kunna argumentera för min sak.
När jag väl kom dit sa hon: “Jaha vad vill du ha pengarna till då”
-Jag tänkte belåna för att investera på börsen
-Okej, måste du ha pengarna idag eller är det okej om du får vänta lite, brukar ta någon dag med pappersarbete, men jag kan skynda igenom det om det är något du måste köpa nu.
-öuhm ah nej, det går bra att vänta några dagar.
Extremt antiklimaktiskt, en hel mental powerpoint gjord helt i onödan
Slängde sedan in pengarna på avanza och belånade dem där igen för att få ännu mer fonder.