Köpa äldre hus/gård och låna till renovering

Hej!

Jag och min fru är intresserade av att flytta ut på landet, närmare bestämt Österlen där vi är sugna på att köpa en äldre gård och renovera upp den. Drömmen är att vi hittar något som består av flera hus, till exempel ett bostadshus och en gammal lada. Planen är då att fräscha upp/renovera bostadhuset och bygga om ladan till bostadsyta också. Vi tänker då bo i bostadshuset själva och använda ladan som gästhus samt för uthyrning.

Vi låtsas att det kostar 3 miljoner att köpa fastigheten och 3 miljoner att renovera, alltså en total kostnad på 6 miljoner. Skulle vi köpa något för 6 miljoner så hade vi kunnat låna 85% av beloppet av banken om vi hade velat men i detta fallet så köper vi ju bara något för 3 miljoner, sen vill vi stoppa in 3 miljoner till i projektet. Dessa 3 miljoner har vi inte i cash så vi behöver låna delar av dem också. Planen då är ju såklart att värdet på det vi skapar ska vara minst 6 miljoner.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande projekt och kan man i ett sånt här fall få låna 85% av 6 miljoner av banken? Och vad krävs för att de ska bevilja ett sådant lån?

Jag är mycket tacksam för era svar och erfarenheter :slight_smile:

Grundregeln är att du/ni får låna till 85% av värdet. Så renoveringspengarna får ni låna upp separat. Däremot kan ni låta omvärdera huset på vägen och då få låna mer.

Exempel:
Köp gården för 3 miljoner. Renovera den befintliga delen där det gör mest nytta och behövs mest, t ex tak och fasad eller modernisera våtutrymmen. Prata med banken och kolla marknaden och kanske är det nu värt 4 miljoner. Pengarna ni nu kan låna på huset (ca 900 000) blir en grundplåt till fortsatt renovering av huset eller start på ladan (beroende på behov) och ny värderingsrunda kan göras.

Alternativet är att belåna annat eller att försöka hitta nå’t rimligt blancolån, men det är kanske inte den sitsen man vill hamna i som nybliven husägare. Då är det bättre att renovera över tid och använda lön och gradvis höjning av belåningen för värdering.

Men, banken lånar inte ut till orealiserade drömmar s a s. Det är för riskfyllt. Det räcker med att det händer nå’t med huset, relationen eller någon av er låntagare.

1 gillning

Bra input, tack.

Det verkar ju finnas något som heter Byggnadskreditiv, kan man inte använda sig av det också?

1 gillning

Jag tror att ni kan få byggnadskreditiv för en renovering. Men ni måste göra klart för banken att ni har betalningsförmåga.

Ett snack med banken borde vara första steget.

2 gillningar

Jag hoppas det också, jag väntar på att de ska ringa upp :roll_eyes:

1 gillning

Bra start - vi håller ett gäng vidskepliga tummar. :slight_smile:

Håll oss gärna uppdaterade. Mitt tips är också att använda en “träningsbank”. De flesta banker ställer ofta samma frågor / krav. Därför kan det ibland löna sig att man går till en som man inte har tänkt använda och får alla deras frågor. Sedan tar man reda på svaren och sedan går man till sin riktiga bank och låter sjukt smart. :rofl:

8 gillningar

Bra tips - det funkar med olika kontor i samma bankkedja också. Eller det gjorde det 2003 iaf. :rofl:

1 gillning

Nu har jag pratat med Handelsbanken Simrishamn och fått väldigt bra service och information från dem. De menade att produkten byggnadskreditiv passar bäst för företag och inte för privatpersoner. Anledningen ska vara att byggen lätt drar ut på tiden och att det kan bli en ganska dyr historia.

Han tyckte att vi istället skulle satsa på att renovera i etapper och ta nya lån på fastigheten i takt med att värdet (förhoppningsvis) ökar. Jag tycker också att det låter lite säkrare och sundare.

1 gillning

Bra att ni kollade upp och deras råd låter klokt. Det var det jag var inne på tidigare också. Dessutom är det tryggare om det händer något större på vägen.

Lycka till i jakten! :slight_smile: