Hjälp inför möte med bank

Hej!

Lång historia kort, Jag ska på möte hos min bank kring ev finansiering av en renovering för en fastighet som jag äger. Jag är 23 år gammal och har 0 erfarenhet av banker och undrar nu hur jag ska “prata bankens språk”.

Jag funderar också på vad som är det bästa sättet att lägga upp lånet på. Tänker att banken låter mig låna 85% av taxeringsvärdet i mitt bolån men det räcker inte för att finanserna allt. Vad finns det för alternativ för resten av finansieringen? Byggkredit eller topplån mm? Jag har runt 900.000kr i bolån nu och ett taxeringsvärde på fastigheten på 1,4 miljoner. Renoveringen har jag räknat på att det kommer kosta runt 500.000kr. Planen är att genomföra renoveringen och sen omvärdera huset och baka in allt i ett bolån.

alla tankar och tips uppskattas :slight_smile:

Säker på att banken kommer låta dig låna 85%? Reglerna ändrades ju tidigare i år, och 80% är max för att öka bolån till.

Baserat på min begränsade kunskap om byggkrediter så är det nog det bästa alternativet. Banken lotsar dig säkert genom processen.

Oj, hade missat det helt. Trodde det bara va kontantinsatsen som ändrades. Men det borde inte vara några bekymmer att låna upp till 80% då?

Menar du verkligen taxeringsvärdet?

1 gillning

Bankerna gör enligt egen utsago alltid en egen värdering av fastigheten, men det är nog mest en snabb koll på Booli eller motsvarande. Oftast är det väl inga problem. Man kan ju alltid leta efter andra banker.

1 gillning

Jag är ingen expert på området men jag har varit med om att använda byggkreditiv till en renovering. Vår process såg i korthet ut så här:

• Vi tog in offerter från hantverkare och priser på övriga materialval
  • Mäklare uppskattade framtida värde på huset efter renovering och utifrån ovan
  • Byggkreditiv beviljades av bank med utgångspunkt i mäklarens värdering
  • Efter renoveringen gjorde mäklaren en slutvärdering av huset. Denna låg till grund för omvandling av byggkreditiv till bolån.
1 gillning

Hm, intressant. En mäklare som ser potentialen och kan bedöma framtid värdering stärker ju garanterat mitt case. Slutvärderingen ni fick, va den baserad på uppskattat marknadspris eller taxeringsvärde?

Ja, jag tror det. När jag köpte fastigheten och kollade på finansieringsmöjligheter refererade bankmannen bara till taxeringsvärdet och menade på att det va bankens säkerhet i affären. Så tänker att det borde vara samma nu när jag vill låna upp.

Uppskattat marknadsvärde.