Hej allesammans, jag är ny på forumet men har lyssnat på många av Rika tillsammans podavsnitt senaste två åren. Jag passar även på att varna för att mitt första inlägg blir ganska långt ![]()
Jag har en idé som jag gärna skulle vilja få synpunkter på om den verkar genomförbar. Gärna kritik på antaganden jag gör.
Tänkte först ge en bakgrund innan jag presenterar min idé. Jag har tidigare varit anställd ca 12 år som dataingenjör inom fordonsbranschen. Har alltid sett mig som en datornörd och hade inga andra planer/uppslag än att läsa till ingenjör och jobba med programmering som ung. Nu har jag fru, två barn på 8 och 5 år och familjen har bott i villa utanför Göteborg ca 4 år.
Redan innan vi började gå på visningar för att köpa hus var jag intresserad av privatuthyrning. Detta då både jag och min fru insåg att vi inte ville arbeta 40 h i veckan som anställda resten av livet. Denna insikt kom när vi fick första barnet och har satt sig mer och mer kommande åren. För att inte vara så beroende av inkomst av arbete ville vi skapa ett boende där vi kunde dra in extra pengar genom privatuthyrning.
Det kom sig att huset vi köpte hade ett påbörjat attefallshus på tomten. Vi färdigställde det efterhand som en permanent bostad och har nu haft det uthyrt ett tag. Det var främst hantverkare som skötte jobbet men under arbetets gång blev jag själv mer och mer intresserad av allt som hade med husbygge att göra. Jag gjorde ritningar själv och grävde bland annat ner delar av avloppet själv med inhyrd grävmaskin.
Efter att attefallshuset varit uthyrt ett tag och det fungerat väldigt smidigt så började jag smida planer på att bygga ut huset vi bodde i med ytterligare en lägenhet vi kunde hyra ut. Eftersom jag nu var så intresserad av allt som hade med husbygge att göra så bestämde jag mig för att bygga allt själv. Dels för att spara pengar och dels för att det verkade roligt. Jag hade även tröttnat lite på mitt dåvarande kontorsjobb som jag arbetat på 80% sedan barnen kom.
Min fru tyckte det var en bra idé så jag sa upp mig från jobbet för att ha tid att bygga ut huset. Jag lärde mig allt som behövdes genom att läsa på byggahus.se, titta på youtube samt av en hjälpsam granne. Själva bygget gick bra och jag gjorde i princip allt själv utan att dra elektricitet. Det blev en 61 kvm lägenhet med fullt utrustat kök och badrum efter ca 1,5 års arbete. Så det tog sin lilla tid men var rätt roligt hela tiden.
Nu kommer min affärsplan! Eftersom det var så kul att bygga hus så vill jag gärna bygga något mer som vi kan hyra ut. Vår tomt är tyvärr maxad så det går inte att bygga något mer här. Vår idé nu är att belåna huset för att få ett startkapital. Vi kan teoretiskt få ut drygt 2 miljoner om vi belånar huset till 75% (nu ligger det på knappt 40%).
Jag funderar på om man kan stoppa in de 2 miljonerna i ett företag eller ett aktiebolag med inriktning att bygga och hyra ut bostäder. Kommer det vara möjligt för bolaget att låna pengar till ett sådant projekt givet att man har eget kapital på 2 miljoner?
Det vi vill göra är att hitta en liknande tomt som vi har nu för att bygga max antal bostäder som tomten tillåter. Vår nuvarande tomt tillåter max 3 bostäder mha attefallsreglerna. Dvs ett parhus och ett attefallshus.
Jag räknar grovt med att en tomt går för ca 3 miljoner och att bygga ett parhus på 160-200 kvm samt ett attefallshus går på ytterligare 3 miljoner om jag gör mycket av jobbet själv. Utbyggnaden jag gjorde på 61 kvm gick på 600 k. Tidsåtgång för nya projektet blir ca 3 år. Under tiden jag bygger så klarar vi oss på nuvarande hyresintäkter samt att min fru arbetar.
Det skulle alltså bli ett bolag eller företag som jag och min fru startar som äger tomten samt fastigheten.
Är detta en helt galen plan? Än så länge är planen inte så genomarbetad som ni ser men hade uppskattat feedback då vi inte har någon större erfarenhet av att driva bolag.