Köpa fastighet för att bo & hyra ut lägenheter?

Hejsan! Mitt första inlägg på forumet efter många års lyssnade på podden.
Jag och min sambo står inför möjligheten att köpa en större fasighet/villa på lite över 500m2 boyta! Vi är i 30års åldern med två små barn. En del av fastigheten (ca 170m2 + 45m2) har haft tandläkarklink som nyligen är utflyttade så i dagsläget så finns det inga intäkter på huset. Vilket är bra då man kan göra om det till en bostad istället för näringsfastighet som jag tror det är klassat som idag, då finns det en chans att få ihop pengarna som krävs.

Skulle vi få ihop pengarna som krävs och eventuellt få låna från banken (vi behöver låna mer än vad “får” såklart) så finns det bra möjligheter att skapa 3-4 lägenheter för att få in inkomster på huset. Jag är snickare i grunden så det kan vi spara mycket pengar på men jag har ingen erfarenhet av företagande eller hyra ut lägenheter.

:black_circle:Vad krävs det av mig som privatperson?
:black_circle:Är det lönsamt eller kommer jag skatta och renovera bort alla pengar som kommer in? Räknar med ca 25tkr in om man gör tre lägenheter.
:black_circle:Efter att vi har köpt det kommer man behöva göra om det till en näringslivs fastighet igen då om vi göra lägenheter?

Är det någon på forumet som har erfarenhet om en liknanden situation?

Hej Koho!

När du hyr ut mer än 1 lägenhet i samma byggnad så ser skatteverket dig som näringsidkare och skattar dig därefter. Du kanske i och för sig tänker att du ska hyra ut som näringsidkare? (Kan göras via enskild firma har jag för mig)

Om du endast hyr ut en lägenhet i huset så får du en fördelaktig skattesats (första 50000 skattefritt, sedan 30% på överskjutande belopp).

Googla och läs mer på mainhome.se om du tänker att du/ni stannar på att hyra ut en lägenhet. Du har ju också möjlighet att hyra ut en attefallare via privatuthyrning, då detta är en annan huskropp.

1 gillning

Hej, jag fick en shablonsiffra på renoveringar av hus från min kontrollansvarig, ca 10000 /kvm om man konsulterar hela bygget. Du kan ju göra allt själv och kan komma ner väldigt mycket i pris. Det är svårt att säga om affären är bra eller ej utan att veta hur mkt det kommer att kosta er totalt vs inkomsterna i framtiden. Mvh

Ja tanken är att det kommer bli ett eget företag tillslut, men jag har tolkat som att gränsen går vid mer än två lägenheter? Oavsett så ska det bli företag tillslut då jag vill skapa 3 lägenheter, huset är så pass stort.

Tänker vad som händer med klassningen på själva fastigheten när jag köper det som en bostad och sedan blir klassat som en näringslivsfastighet? Nedför det en massa kostnader så kanske man måste stanna vid en lägenheten (eller två som jag har för mig att jag har läst) för att det kostar pengar att göra om eller att det blir så mycket mer skatt så det inte är lönsamt?

Tack för tipset @Borr! Ska läsa på mainhome.

1 gillning

Kostnadsmässigt har jag väldigt bra koll då jag har snickrat och idag jobbar som projektledare. Det jag inte har koll på regler, skatter osv när det gäller fastigheter :confused:
Har försökt googla för att hitta liknande scenarion men det är svårt tycker jag.

Jag och min fru hade tänkt att göra en hyresrättshus till tvåbostadshus (typkod 220) och det var en ganska enkel procedur med en blankett hos skatteverket, så det är nog inga större problem att göra åt andra hållet, OM detaljplanen tillåter flerfamiljshus - jag tror det är där son skon tyvärr kan klämma. Kolla med kommunen först skulle jag råda dig till.

Att minska lägenheter i ett befintligt hus är enkelt. Ex 3 lägenheter(hyreshus 320) till villa(220)

Att däremot skapa en ny lägenhet kräver mkt kapital/tid/kunskap.
Du ska uppfylla dagens krav på tillgänglighet, brand etc. Är det under två vån slipper du hiss. Undantag stundent lgh om max 35kvm.

Det jag starkt rekomenderar är,

1. Ska du bo i huset. Köpt tvåfamiljshus.
  2. Vill du hyra ut. Köp ett hyreshus med färdiga lägenheter. Gärna nedgånget med låga hyror(givetvis lågt pris pga detta) då du verkar vara inne på att göra mkt själv. Köp med fördel privat utan AB då de verkar vara liten skala och höj fastighetsvärdet skattefritt genom hyrorna. Renovera lägenheterna och höj standarden när möjlighet ges. När du är “klar” säljer du till OK beskattning alternativt lånar på nya värdet och fortsätter. I större skala driv det genom bolagskoncern.
1 gillning