Köpa fastighet för att bo & hyra ut lägenheter?

Hejsan! Mitt första inlägg på forumet efter många års lyssnade på podden.
Jag och min sambo står inför möjligheten att köpa en större fasighet/villa på lite över 500m2 boyta! Vi är i 30års åldern med två små barn. En del av fastigheten (ca 170m2 + 45m2) har haft tandläkarklink som nyligen är utflyttade så i dagsläget så finns det inga intäkter på huset. Vilket är bra då man kan göra om det till en bostad istället för näringsfastighet som jag tror det är klassat som idag, då finns det en chans att få ihop pengarna som krävs.

Skulle vi få ihop pengarna som krävs och eventuellt få låna från banken (vi behöver låna mer än vad “får” såklart) så finns det bra möjligheter att skapa 3-4 lägenheter för att få in inkomster på huset. Jag är snickare i grunden så det kan vi spara mycket pengar på men jag har ingen erfarenhet av företagande eller hyra ut lägenheter.

:black_circle:Vad krävs det av mig som privatperson?
:black_circle:Är det lönsamt eller kommer jag skatta och renovera bort alla pengar som kommer in? Räknar med ca 25tkr in om man gör tre lägenheter.
:black_circle:Efter att vi har köpt det kommer man behöva göra om det till en näringslivs fastighet igen då om vi göra lägenheter?

Är det någon på forumet som har erfarenhet om en liknanden situation?

Hej Koho!

När du hyr ut mer än 1 lägenhet i samma byggnad så ser skatteverket dig som näringsidkare och skattar dig därefter. Du kanske i och för sig tänker att du ska hyra ut som näringsidkare? (Kan göras via enskild firma har jag för mig)

Om du endast hyr ut en lägenhet i huset så får du en fördelaktig skattesats (första 50000 skattefritt, sedan 30% på överskjutande belopp).

Googla och läs mer på mainhome.se om du tänker att du/ni stannar på att hyra ut en lägenhet. Du har ju också möjlighet att hyra ut en attefallare via privatuthyrning, då detta är en annan huskropp.

1 gillning