Här där jag bor finns det lägenheter med äganderätt, alltså du äger dem och betalar ingen hyra till en förening.
Nu i dessa tider verkar det gå trögt att sälja objekt, så jag funderade på om det kanske var en smart investering att köpa en lägenhet och hyra ut.
Hur funkar det egentligen, är det så enkelt att sålänge man har äganderätt så kan man hyra ut som man vill?
Lägenheten är en 5a och ligger ute för 1450000
Här finns det folk som betalar 10k för en trea.
Så då borde man kunna sätta en hyra även här på 10k, så den blir “billig” att hyra samt att även jag får en vinst.
Det var även en 1,5:a som såldes på samma gata för 550k med altan och trädgård, den känns det som att man skulle köpt,men barn familjer kanske inte är dumt att rikta in sig på.
Normalavkastningen på 1450 000 är väl nästan 10k i månaden och glöm inte att du ska betala vinst på uthyrningen. Det låter som en osmidig idé om du inte har för avsikt att bo i lägenheten i ett senare läge, men vill nyttja köpläget nu.
Nu såg jag att det är en villa eller ett radhus, så det tillkommer rimligen en del kostnader du inte tänkt in: VA, el, underhåll, sophämtning etc.
Jag känner flera personer som har köpt en bostad enbart i syfte att hyra ut den. Huruvida du bör göra detsamma kan jag inte svara på, men mitt råd är att inte fatta några förhastade beslut. Undersök allt noggrant i förväg.
Vilka är dina utgifter? Hur ser marknaden ut? Vem ska du hyra ut till? Ska du anlita en tredje part som kan garantera att hyran betalas i tid och att du får ersättning vid skador? Vad kostar i så fall den tjänsten? Är du händig och kan reparera skador eller behöver du anlita någon för det också? Hur mycket skatt behöver du betala? Och så vidare.
Tänk igenom allt ordentligt innan du bestämmer dig.
Var väl medveten om att du även utan BRF-avgift så finns fasta kostnader som tickar på varje månad, det blir snabbt kännbart om lägenheten inte är uthyrd.
Bara för att ex. Det kommunala bolaget kan hyra ut något till ett visst pris betyder det inte att du som privat hyresvärd är lika attraktiv.
Vidare ska du vara noga med vilken hyra du tar, det är väldigt “inne” att anmäla privata hyresvärdar för att de tagit en för hög hyra och många får betala tillbaka trots att hyran kunde tyckas skälig.
En ”skälig” hyra (dvs kapitalkostnaden) på en lägenhet som kostar 1500000 kr är idag ca 5000kr+driftkostnad. Då har jag räknat kapitalkostnad vid statslåneränta + 2%.
Iofs sant, men som jag sa, så finns det många 3or som har en hyra på 10k och 2:orna ligger runt 7-8k så en fräsch 5a känns ju schysst att kunna hyra för 10k, det måste ju finnas ett spann åt andra hållet där hyran blir löjligt billig istället.
Just den i ett exempel hade man haft ett lån på 1,2m sen med en ränta på 3,5% så landar man på en ränte kostnad på 3500.
Eller 1,5:an som såldes för 550k så hade man kunnat casha hälften och då hade räntan landat på typ 800kr.
Och en vanlig 70tals etta utan egen tvättmaskin kostar typ 5-6 tusen att hyra.
Hur mycket omkostnader kan det bli på ett radhus/lägenhet.
Det viktigaste är att undvika vakanser. Du förlorar snabbt pengar på några månader.
Du tänker rätt med att sätta en rimlig hyra med skälig avkastning. Då minskar du risken att hyresgästen letar vidare efter något annnat billigare. Hyresgästen ska känna att det är värt pengarna. Bli inte girig.
Var inte dumsnål heller. Händer det något större problem eller besvärlig situation. Var tillmötesgående och ta initiativ för att göra ett hyresavdrag just den månaden. Detta skapar tillit och ett starkt signalvärde på en medmänsklig hyresvärd.
Du måste dock kunna stå på dig vid vissa situationer. Ska alltid finnas en balans i relationen mellan hg och hv.
Ta även med värdesänkning/ökning i kalkylen.
Banken kommer troligtvis inte ge dig lån för att köpa i ändamål för uthyrning. Då får du ljuga.
Försök hitta en lägenhet med uthyrningsdel med separat ingång. Är hyffsat ovanligt, men förekommer. Då kan du bo i en del och hyra ut den andra delen för ca 5-8k
Har du samma lägenhetsnummer så krävs inget tillstånd från styrelsen, hyresgästen får aldrig besittningsrätt och du kan säga upp denne när du vill. Låg skatt också. Behöver du ett extra rum så kan du “slå ihop” lägenheterna.