Jag hyr ett boende som jag inte vill flytta ifrån.
Därför har jag inget bolån, men jag tänkte nu eventuellt köpa en fastighet för att få hävstång och under tiden hyra ut den. Skulle säga att jag förmodligen kommer vilja äga den i 15-20 år för att sedan byta den mot en semesterbostad.
Men vad ska jag köpa? Har tittat på ägarlägenheter men finns inte mycket ute. Har nån erfarenhet dem? De är ju cirka 20% dyrare än vanliga bostadsrätter.
Tittade även på radhus i studentstad för att till exempel hyra ut till studenter. Känns som en del jobb men kan ge höga intäkter, med mindre arbete än en hyresfastighet.
Ett annat alternativ är hyresfastighet med några lägenheter. Det innebär ju mer jobb men mer intäkter.
Det jag letar efter är svårt att svara på, det finns så mycket olika alternativ.
Men det jag undrar är väl om någon varit/är i liknande situation och vill dela med sig av sin erfarenhet?
Det finns trådar på liknande ämne och vad jag snappat upp verkar det vara svårt att få bolån till något som inte är din primära bostad. Kanske kan du komma runt detta om du köper ett fritidsboende och hyr ut detta.
Borde du inte kunna sälja ditt hus och köpa ett hus med flera lägenheter i? Sedan kan du bo i en lägenhet och hyra ut de andra. Klassiskt sätt att påbörja en karriär som hyresvärd.
Jag äger en mindre hyresfastighet med 3 lägenheter. Jag tycker du är helt rätt ute om du kollar på flerbostadshus och kan tänka dig att vara hyresvärd.
Du får många positiva fördelar tycker jag, dels så får du hyresintäkter som tickar in varje månad om du har hyresgäster som sköter sig, med detta så betalar du ju räntan och amortering till banken, förhoppningsvis så har du över för underhåll efter att de övriga driftkostnaderna är betalda om du har gjort beräkningarna korrekt.
Eftersom att du kan tänka dig att äga i 15-20år så kommer ju sannolikt värdet att öka och eftersom att du har lån på fastigheten och använder hävstång så får du en Roe på ditt eget kapital som är väldigt bra.
Jan har skrivit tidigare om det här med hyresfastigheter och efter att jag läst om det så tog jag klivet till att köpa en hyresfastighet, delvis som en pensionsförsäkring men även för att uppfylla pojkdrömmen med att bli fastighetsskötare.
Jag kan även tillägga att jag driver det som enskild firma och jag har en egen privatbostad också så jag bor inte i mitt flerbostadshus, du kan välja om du vill bo i ditt men då kommer du att bli förmånsbeskattad för detta.
Hej!
Nedan är några råd om du siktar på att köpa en villa eller radhus för att hyra ut. Vi gjorde detta i 11 år och har nu sålt.
Välj ett hus som du begriper och som är lätt att underhålla! Riskera inte att behöva dränera för fukt i källare eller byta ett gammalt värmesystem.
Se till att objektet ligger nära! Du behöver kunna ta dig dit snabbt. Även några mil är en lång sträcka när hyresgästen ringer kl. 22 och är utan värme! (Det kommer hända!)
Gör din kalkyl noggrant. Glöm inte kostnader som fastighetsskatt, husförsäkring och renoveringsfond. (Jag lovar att saker kommer gå sönder.)
Jämför den vinst du tänker dig med potentiellt utfall från annan typ av investeringar. Väg in energiförlusten av att ha ansvar för någon annans boende där vad som helst kan hända när som helst. Känner du att det kan göra dej stressad? Är det ändå värt det?
Slösa inte på en superrenovering innan du ska börja hyra ut. Spara pengarna till att snygga till inför försäljning. Det behöver kännas fräscht men inte nytt.
Läs på om besittningsrätt och kontrakt. Tänk på att hur bra en hyresgäst än kan verka på förhand, kan vem som helst drabbas av t ex skilsmässa eller sjukdom. Vad händer då om du har saftat på med hyran och den inte kan betala?
Detta är några punkter från mitt Instagraminlägg på ämnet.
Jag är lite kluven men vill gärna ta ett privat bolån för att få den hävstången på 20 år.
Jag driver i dagsläget ett företag så kan luta åt någon mer smidigare lösning till exempel en ägarlägenhet. Men de känns o andra sidan mycket dyrare än vanliga brf lägenheter i samma läge/skick. Vet inte om detta gör dem svårsålda när man väl vill sälja.
Någon med erfarenhet av ägarlägenheter möjligtvis?
Har tyvärr inte erfarenhet av ägarlägenhet. Det är ju inte särskilt vanligt förekommande i min del av Sverige. Gissar att det är tämligen ovanligt i resten av landet också. Betydligt vanligare i andra länder.
Viktigt att tänka på är att de flesta Bostadsrättsföreningar är väldigt restriktiva med att tillåta andrahandsuthyrning. Du bör alltså i första hand leta efter hus /radhus med äganderätt. Alternativt en flerfamiljsbostad för att kunna hyra ut flera lägenheter. Tänk på att det kan finnas risk att du i så fall eventuellt “får hyresgäster på köpet”. Kolla upp vad som gäller med eventuella befintliga hyresgäster i huset innan du köper. Viktigt att kolla bakgrund på de hyresgäster du eventuellt måste “ta över” och såklart nya hyresgäster. Kolla både upp ekonomi, inkomst, historik, referenser och liknande. Kolla upp ordentligt vilka rättigheter du har som hyresvärd OCH vilka rättigheter hyresgästerna har.
Fundera också på hur din nuvarande hyresvärd kommer att reagera när hen kommer underfund med att du äger en annan bostad /hyreshus. Det har hänt att hyresvärdar har sagt upp hyresgäster som äger annan bostad även om de är folkbokförda på sin hyresrätt.
Gå med i Hyresgästföreningen om du inte redan är med! Du kan få mycket hjälp där, även med viktig info.
Som andra sagt, men inte kan poängteras nog mycket, gör en ordentlig kalkyl och räkna med mer kostnader och arbete än du tror. Inga “glädjekalkyler”!
Det är lite mer jobb än en enstaka bostad, men möjligheten att sprida riskerna på flera hyresgäster vägde upp. Att hyra ut till studenter kan vara lönsamt men kräver mer administration och ofta högre omsättning. Ägarlägenheter är flexibla men ofta dyra och utbudet är begränsat. Tänk igenom hur mycket tid du vill lägga och hur aktiv du vill vara som hyresvärd.
Det första du bör fråga dig är vilken typ av fastigheter som är mest lönsamma i ditt närområde.
Min egen erfarenhet är att villor med 2 lägenheter är det som funkar bäst, då man dels inte behöver så stor insats och det blir också ett hanterligt arbete. När det väl snurrar på kan man värdera om med hyresgäster i och sedan gå till banken och höja lånet och investera i en likadan.
Dock är det oftast bäst med lite mindre orter, är min erfarenhet då hyran inte hänger med priset på fastigheten särskilt bra. Du kan köpa ganska billiga villor på vissa orter som du kan hyra ut för en ganska hög hyra. På stora orter brukar hyran bli lägre jämfört med priset du betalar för fastigheten, så vill man hålla på med fastigheter så bör man undvika storstadsregioner är min erfarenhet.