Efter många timmar här på forumet och en massa podd avsnitt med på Jan och Caroline har jag fått så mycket inspiration, Tack!
Jag går i tankarna att starta eget AB, en av alla anledningar är för att spara utdelningsutrymme till den dagen jag väljer att säga upp mig från mitt jobb och börja fakturera själv.
Jag har under de senaste åren haft ett stort intresse för fastigheter, främst hyresfastigheter. Idag har jag inte råd med den insatsen som behövs för att köpa ett av de mindre hyreshus i min stad (ca 6–7 miljoner). Jag är lågt ifrån den summorna och har inte de erfarenheterna som krävs, än.
Så min tanke är då att jag börjar med något mindre och samtidigt slå ihop mina versioner; spara utdelningsutrymme och bygga upp ett hyresbolag
Jag har därför funderat på en del mindre objekt. Men inte riktigt känt mig helt 100%.
Kan tänka mig att banken kan låna ut ca 60-65 för ett nystartat bolag om jag själv går in som säkerhet. Hur skulle banken se det om jag köper ett mindre objekt (hus, garage, lägenhet) och skapar ett med positivt kassaflöde i bolaget, kanske bygger upp ett potentiellt register med 10–100 potentiella hyresgäster?
Är det något banken skulle se som positivt och kanske kan få till en belåning på 70–80% till de lite större objekten?
Har de funderar att AB:et kanske köper en bostadsrätt och hyr ut självklart får jag kontrollera att detta är okej med föreningen innan köpet. Har ni några erfarenheter att köpa en bostadsrätt genom AB och hyra ut? Främst för att lära sig och få bollen i rullning.
Jag har idag ca 40k/mån i lön innan skatt och tänkt investera 300-500k i bolaget om det spelar någon roll.
Så tacksam för input och andra läsvänliga artiklar.
PS, intervjun med Annika Backlund var guld men kom gärna med förslag på hur jag kan gå vidare i min situation
Vill du gå just lägenhetshållet så finns det något som heter ägarlägenheter.
eller så söker du typ
En bostadsrätt är ett intressant sätt att komma in i en större stad och försöka köra på ett värdeöknings play liksom. Dock så hade jag fortfarande inte köpt något som inte går med vinst från dag 1 med decent avkastning. Även om det blir brutal värdeökning i teorin. Inte som första köpet då du är mest sårbar.
Så med lite research så går det nog att få ekonomi i det hela. Lycka till.
Mycket möjligt att jag köper en ägarlägenhet när jag är typ 40, men lär bli ett antal hus först lol.
Meh, det blir mer jobb att hitta passande förening. Finns lite lagar och så som styr hur många juridiska personer dom kan ha innan det blir en oäkta förening.
Dom som annonserar att dom tillåter juridiska personer har ju plats i föreningen, vissa av dom har lite fördelaktigare stadgar för andrahandsuthyrning osv.
Jag hade inte varit bekväm med en styrelse som tillåter det utan att det finns inskrivit i stadgarna. Lurar mig själv kanske att det är tryggare?
Enligt min erfarenhet kräver banken ungefär 25% handpenning när du ska köpa fastigheter till ett företag, däremot kan det skilja lite beroende på avkastningen.
Det bästa brukar vara att hitta objekt som ingen annan/få andra budar på. Det är väldigt sällsynt, men ibland lyckas mäklare ta lite dåliga bilder och lägger ut det på hemnet i samband med att andra mäklare lägger ut objekt med bättre bilder. Då är det lätt hänt att någonting glöms bort.
Alternativ nummer två är när kronofogden går ut med en exekutiv auktion, då brukar folk tänka till lite extra innan de öppnar plånböckerna (man ska vara lite försiktigare på exekutiv).
Det sista alternativet är att köpa någonting som inte läggs upp på hemnet/objektvision alls. Antingen genom att man känner någon som känner någon som ska sälja, eller att man helt enkelt kontaktar en fastighetsägare. Jag har själv ”kallringt” en del som äger parhus, de brukar mest tycka att det är roligt när en idiot som jag kontaktar dem (även om de inte vill sälja). Se bara till att ägaren inte bor i fastigheten som du vill köpa, då brukar de ta lite illa upp…
Visserligen får du nog betala lite överpris om de säger ja, men det är bättre än kraftigt överpris som det har en förmåga att bli när det läggs ut pä hemnet.
Nu vet jag inte vart du bor, men har du funderat på att köpa en vanlig villa och hyra ut? Lite bättre skatteregler. Men det beror på vad villorna kostar i din närhet. Där jag bor kan man få tag i rimliga villor för runt 2-3M.