Investera lägenhet AB eller mark

Hej,

Jag driver ett AB och har lite över 1 miljon kronor att investera. Min första tanke var att köpa en bostadsrätt för uthyrning.

Men jag är lite osäker om det är en dålig investering eller inte? Vet ni bättre förslag på att investera för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.

Tacksam för tips och idéer!

Det är inte riktigt så enkelt. Jag misstänker att du tänker att du ska köpa en bfr för att sedan hyra ut. Problemet är att du behöver bfr styrelsens godkännande för det och väldigt få skulle ge det godkännandet.

Skog skulle jag säga är bättre om du har en större summa pengar, för risk minimering och diversifiering.

Jag skulle satsat på värdepapper (aktier/fonder), men det finns de som kan väldigt mycket mer än jag i detta forum så du kommer säkert få fler input.

Som tidigare sagt kan det vara svårt att hyra ut bostadsrätter vitt. Att generera inkomst till sitt AB är generellt inte ett giltigt skäl för uthyrning.

Gör en balanserad portfölj med aktier, räntor och guld. Finns väldigt många avsnitt här på bloggen som vägvisning.

1 gillning

Det kan vara svårt eller omöjligt att hyra ut en bostadsrätt längre än ett eller två år. Du behöver styrelsens godkännande för att göra det.
Jag tror, utan att veta, att du har bättre möjligheter att hyra ut en ägarlägenhet men den formen av boende/ägande är ganska ovanligt i Sverige.

1 gillning

Jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare. Du får satsa på att köpa en villa, men då räcker nog inte en miljon.

Hej,

Tack så mycket för era svar!
Det stämmer, det gäller att jaga efter bostadsrätter som tillåter juridiska personer samt tillåter uthyrning… så det kan vara utmanade…

Då får man kanske titta på att köpa mark och eventuellt bygga något. Jag kommer att ungefär ha 1,5 miljoner att investera från bolaget.

Köpa villa med miljonen som kontantinsats o hyra ut?

Alt en mindre hyresfastighet med miljonen som kontantinsats?

Fastigheter avkastar så bra mycket tack vare viss del lånat kapital!!!

Om du bor i Stockholm så kan du köpa ägarlägenheter, finns många sådana, JM bygger mycket sånt nytt. Ägarlägenheterna tillåter juridiska personer och hur mycket uthyrning som helst. Det bästa med ägarlägenheterna är ju att de inte har lån i föreningen vilket gör dem dyrare att köpa, men samtidigt blir ju avgiften minimal. Dvs mer vinst till dig.

Jag har varit mycket intresserad av att köpa en ägarlägenhet på bolaget, men fick inte för frugan då hon tyckte det lät enklare att köpa en indexfond. Vilket hon har rätt i, man måste trots allt se till att ha någon som hyr lägenheten.

Dessutom vill jag avvakta och se vad som händer med ägarlägenheterna i Stockholm, dvs hur trevliga blir de att bo i egentligen om alla kör AirBnB :slight_smile:

Jag har läst på lite om regler du kan utan problem ta ut 3% värdet på bostaden i hyra, då ägarlägenheterna är ganska dyra så jag räknar med att jag inte kommer kunna hyra ut till det priset faktiskt. Men om du lyckas med det har du en stabil avkastning på över 5%, sedan värdetillökningen.

Dock vet jag inte om jag orkar med att ta “bolån” på bolaget, misstänker att det blir ockerräntor så det skriker om det, sedan en förlust i form av att de lär kräva en revisor. Så nä frugan har nog rätt, lättare att bara köpa en indexfond, iaf i mitt fall.