Bygga ut bostadsdel eller investera i fonder

Hej,
Jag har cirka en miljon cash som vill investera. Var får man mest avkastning- bygga ut bostadsdel av mitt hus för att hyra ut eller köpa bostadsrätt eller placera i global index?

Allt gott

Om du köper indexfonder eller en bostadsrätt kan du alltid sälja om du vill - funkar sådär med en utbyggnad.
Någon skrev på forumet är andrahandshyresmarknaden är ganska mättad eftersom det är så många som inte vill sälja med förlust. Om det är så där du ska investera vet jag inte förstås, men det får du nog ta reda på.

Och fram tills du bestämmer dig kan du väl parkera pengarna i den indexfond du funderade på från början?

Generellt har börsen presterat bäst. Men är det ett utbygge på ditt hus som du även själv kan ha nytta av (gäster etc) så har ju det också ett värde.

Fördelen med börsen är ju att det inte kostar någon energi att ha det, uthyrning kräver alltid visst arbete (och kan bli riktigt illa om du hur ut till fel person).

Jag förstår dig att det är kanske lättare när man säljer sen.
Det som jag funderar mest på avkastning.

Lite osäker faktiskt om börsen har presterat bättre än bostadsmarknaden eller vad säger du?

Hur kommer det sig att du bara jämför dessa 3 olika investeringar i din jakt på maximal avkastning?

Bygga ut hus för uthyrning - smal investering mkt jobb.
Köpa lägenhet för uthyrning - smal investering mkt jobb.
Köpa global indexfond - bred investering inget jobb.

Finns ju tusentals enskilda aktier, råvaror, räntor och affärsideèer med vitt skilda risker, likviditet och arbetsinsatser som också borde övervägas?

Hej Filip,
Dessa 3 känns säkra investeringar, vet inte om det är så.
Kan du ge mer praktiska råd?
De flesta här på forumet är överens om att global index är det bästa.

Ok, då hade jag funderar som @Fsan, väg avkastningen mot hur mycket jobb och risk den innebär. Inget är ju garanterat, så har du låg riskaptit kanske du får acceptera en lägre avkastning.

Man får nog också fundera på var i landet du håller hus (lätt/svårt att hyra ut, vad kostar det att bygga ut, vad kostar en lägenhet?), hur stor andel av ditt kapital du vill placera (1 Msek kan ju vara 5 % eller 95 % av ditt fria kapital) och vilken investeringshorisont du har.

Det är lätt att hyra ut. Huset är i Stockholm. Det kostar cirka 1.4 msk att bygga ut. Går att köpa en etta för 1.2 msk. Jag vill investera långsikt.

1 gillning

Jag själv hade troligen byggt om eller förbättra någe på hemmet till oss själva än byggt ut för att hyra ut eller investera i fonder…

Av dom två förslagen så ta å investera dom i fonder.

För att maximera avkastningen?

De va tre förslag såg jag nu… Bästa är Fonder, näst bäst bostadsrätt sämst å bygga till… Attefalls hus kan vara ett bättre alternativ än bygga ut…
Fonder å bostadsrätt kan man sälja, men inte en utbyggnation…

2 gillningar

Som jag förstått det har börsen 9% avkastning per år medan hus i Stockholm har haft 273/100^(1/19)=1,054 dvs 5,4% prisökning. Bostadsrätter verkar snarare ha haft 6,4% prisökning per år. Ska man vara rättvis och jämföra över samma tidsperiod så har stockholmsbörsen stigit ca 10,8% per år. Som jag förstår det är det nominella siffror, man får dra bort ca 2% för inflation från allt ovan. Och det är CAGR. Klart bättre att köpa indexfond än utbyggnad om man inte hyr ut, alltså.

Om det är lönsamt att hyra ut eller inte beror på hur skötsamma hyresgäster du får tag i och hur mycket du själv kan sköta. En privat hyresvärd jag bott hos hade 25% vinstmarginal år efter år. Men då var ägarna pensionärer och lade i princip ner heltid på husen och tog inte ut lön - bara vinst vilket i princip motsvarade en heltidslön. De var väldigt händiga och visste precis när det lönade sig att leja proffs och vad de skulle göra själva. Kolla upp lite olika ställen på allabolag och prata med de som sysslar med det på den skala som du tänkt dig i ditt område.

Svårt att svara utan att känna dig, ditt hus eller dina hyresgäster. De i min närhet som haft hyresgäster är väldigt less på det. Ständiga klagomål, saker som går sönder, missförstånd, hyresgäster som visar sig missköta saker och överhängande osäkerhet i en massa led. Jag skulle inte ge mig på att hyra ut, men jag har jobb och pengar så jag klarar mig utan att ge mig in i den djungeln. Du kanske är i större behov av pengar och trivs med allt det där. Då är det ju en annan sak.

4 gillningar

Tack för dina fina tankar.
Uppskattar :+1: