Om man bygger ett hus så behöver man inte underhålla den eller renovera på rätt många år .
Tänkte se om någon generellt vet ifall fastigheter har bättre el sämre el likvärd avkastning som en global indexfond.
Jag vet inte exakt vad consensus är för globala indexfonder, men det ligger väl ungefär på 6-8% det kan vi enkelt säga.
Att svara på frågan om fastigheter ger mer eller mindre avkastning än det är exakt som @spec säger, “hur långt är ett snöre?”
Fastighetsinvesteringar har många fördelar, du har hävstång i form av belåning, inflationen “äter upp” lånet och fastighetens värde kommer förhoppningsvis öka över tid. Du kan få hyresintäkter varje månad, du kan renovera om fastigheten för att öka värdet, listan fortsätter…
Samtidigt har du många nackdelar såsom att hyresgäster kan orsaka stora skador, det kan i vissa fall ta mycket av din tid, det kan dyka upp fel i huset som måste åtgärdas som kostar väldigt mycket. Bara för att ett hus är nybyggt betyder inte det att det inte kommer behöva fixas eller att saker inte kan gå sönder… Som Mattias skriver, kostnader spelar stor roll, inte så kul längre med ränta som minst tredubblats exempelvis
Jag tror inte du kommer få något konkret svar i denna tråd om att en form av investering skulle vara bättre än den andra. Fastigheter kan ge dig en otrolig avkastning om du lägger ned mycket tid, tar risk och har tur, du kan också förlora väldigt mycket pengar på fastigheter, eller få samma avkastning som en global indexfond. Det beror helt på dig och fastigheten du köper.
Verkligen inget illa menat nu, men ska jag vara ärlig tror jag indexfonder skulle passa dig bättre. Det kommer krävas väldigt mycket tid och energi av dig för att slå en global indexfond genom fastighetsinvesteringar, speciellt i den här marknaden. Du måste nog utvärdera om du är villig att lägga ned den tiden och energin.
Hej, vet du om det är skattemässigt dåligt att ta ut en del av hyrorna i lön? Eller ska man spara precis alla hyresintäkter för att investera i nya fastigheter eller löpande underhåll mm? Tack!
Jo man behöver underhålla hus. Små som stora, nya som gamla. Du behöver också ha en underhållsplan så du kan räkna på vad som kommer belasta ditt driftnetto kommande år.
Det beror på vad dina mål är och vad du vill använda dina pengar till.
För att svara på din fråga, ja, att ta ut pengar i lön eller utdelning från ditt bolag till dig som privatperson kommer medföra att du betalar ”extra” skatt. Vilket ur ett pengamaximerandeperspektiv är dåligt. Men vill/behöver du pengarna i din privatekonomi så är det ju rätt.
Så det blir en avvägning, vill jag att pengarna ska växa så mycket som möjligt eller vill jag använda dem till egen privat konsumtion?
Hur gör du med den biten? Lever du på fastighetsinkomster eller låter du dom vara? Har du andra inkomster så att du kan låta fastighetsinvesteringarna vara ifred? Nyfiken på hur andra tänker som har fastigheter. Mvh
Jag äger i dagsläget inga hyresfastigheter och jag ska nu till hösten plugga fastighetsekonomi på högskola så det blir något år innan det blir verklighet. Med det sagt så har jag tjänat lite pengar på att renovera och sälja en lägenhet och ett hus, dem pengarna har oavkortat gått till indexfonder för att sedan om några år användas till att köpa första hyresfastigheten.
Jag har pratat med väldigt många som äger fastigheter och alla tänker olika efter hur deras mål och livsstilar ser ut. Många har som mål att växa sitt fastighetsföretag, de tar inte ut allt för mycket utan låter pengarna stanna kvar i företaget där dem gör bättre nytta. Ett känt exempel är Erik Selin som grundat och driver börsbolaget Balder, i frågan om varför Balder inte har någon utdelning så svarar han i runda svängar att aktieägarna får mer värde genom att Balder investerar sin vinst i att förbättra verksamheten än att dela ut pengarna. Han säger också att den dagen det inte finns några möjligheter att använda företagets kassa för att utveckla affärer så kommer han dela ut pengar.
På andra sidan myntet så finns det fastighetsägare som inte har några stora ambitioner och är nöjda med det dem har. Min farmor och farfar har en lägenhet de hyr ut, varje månad får de in cirka 4-5000kr extra som dem kan använda till att sätta guldkant på sin vardag.
Mitt tips skulle vara att först sätta mål kring vad du vill få ut av dina fastighetsinvesteringar. Vill du bli miljardär? Få några extra tusen i månaden att handla för? Känna en trygghet? Göra det för du tycker att det är kul att snickra? När du satt dina mål kan du bestämma hur du vill göra. Det finns såklart inga rätt eller fel med hur vinsten ska fördelas mellan att återinvesteras eller konsumeras. Du måste själv bestämma vad som känns rätt för dig.