Hej
Jag har en fondportfölj på 2,5M kr på Nordea och tänkte omstrukturera den för att minska kostnaden och ta lite större risk för att öka avkastningen långsiktigt. Men jag börjar fundera om det är faktiskt en bra idé att ha allt på fonder. Jag har boende och bil och behöver inte pengarna kortsiktigt så det blir nästan som en pensionsparande (om 20 år) eller nåt annat (minst 10 år).
Så mina frågor är: ska man behålla allt på fonder? Eller ska man börja investera i nåt annat som tex en fastighet? Tips är välkomna!
Tack på förhand
Du jämför äpplen och päron.
Hur roligt är detta att få ett samtal på julafton att det inte kommer vatten ur kranarna? För att inte tala om när din hyrehäst inte har betalt hyran på några månader utan måste avhysas med hjälp av Kronofogden.
Är du intresserad av fastigheter, eller ännu hellre har en gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen kan du givetvis fundera på att bli fastighetsägare. Om inte, så låt bli.
Jag håller med dig.
MEN kan man inte gör en halvlösning där man lejjer ut uthyrningen av sin ägarlägenhet ex via ett uthyrningsföretag som sköter hand om allt för en liten avgift?
Visst det kökar ju ipp en del av vinsten men kanske ändå något att fundera över?
Men jag har ingen egen erfarnhet av det så kan vara en superdålig ide.
Jo visst kan man det. Och då är du nere och nosar på lövtunna marginaler helt plötsligt. För att detta ska vara lönt behöver du
- Ta risk genom belåning
- Göra mycket jobb själv
- Kunna utveckla fastigheten
Och då blir det enklare att helt enkelt köpa sig en portfölj med fastighetsbolag.
Kan bara hålla med dig här
Verkar ej vara så passivt att hyra ut bostad alla gånger så som man gärna vill tro om man ej ska lejja bort allt jobb till andra.
Det som är mer lönsamt gällande fastigheter är ju privatuthyrning. Det kan exempelvis handla om att köpa ett objekt där man bor själv och sedan hyr ut en del.
En ägarlägenhet verkar låta mycket bättre för dig än en hyresfastighet. Ägarlägenheter är ett relativt nytt fenomen, varför risken för akut underhåll är relativt låg.
Men som det skrivs i inläggen ovan, tveksamt om det lönar sig. Du har dessutom alltid risken att hyresgäster gör sönder lägenheten och/eller inte betalar. Ingår i kalkylen om man har 100 lägenheter, men är extremt smärtsamt om man äger en enda.
Skogsfastigheter finns också, dock tycker jag 2,5M blir för lite att diversifiera. 10-20% som kan vara rimligt blir bara 250k-500k så inte mycket affär sett till arbetet.
Äger du ditt boende har du redan stor exponering mot fastighetsmarknaden. Bostadens marknadsvärde är exponerat mot fastighetsmarknaden och bolånets storlek är en exponering mot räntemarknaden.
Tack så mycket för alla svar, tips och tankar.
Jag tror jag avvaktar med fastighet. Är intresserad av det men har ingen erfarenhet och känner inte att jag skulle hinna just nu. Kanske om några år.
Men ska fundera på en fond fokuserad på fastigheter.