Hyra ut eller sälja

Hej!

Sitter på lite funderingar och tänkte att ni på forumet kanske kunde komma med lite goda råd.

Jag har sedan snart 1år tillbaka hyrt ut min bostadsrätt i andrahand (med föreningens godkännande) och bor tillsammans med min sambo. Sambons bostadsrätt räcker gott till oss och vi har inga planer på att flytta någon annanstans inom närmsta åren. Jag tycker om att vara med på bostadsmarknaden och tills den dagen vi slår våra påsar ihop så kommer jag förmodligen alltid försöka äga en bostadsrätt som jag kan hyra ut.

Jag har nu precis fått godkänt att hyra ut min lägenhet i ytterligare ett år från föreningen och som ett paket på posten så kommer såklart då också funderingarna. Mina funderingar ser ut som sådana:

• Bostadspriserna är väldigt höga just nu, är det klokt att vänta ett år med att sälja och riskera att bopriserna sjunker. SBAB har förutspått en sänkning av bopriserna med 6% under 2022-2024.

• Min nuvarande förening står på en tomträttsavgäld i Stockholm. Utan att vara allt för insatt så verkar det onekligen som föreningens kostnader kommer höjas och därmed avgiften (föreningen har redan höjt avgiften en gång med anledning av just detta). Skulle det kunna vara klokt att sälja bostadsrätten och istället köpa bostadsrätt i förening som står på friköpt mark?

Tackar för dom kloka råd jag kan få

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Att spekulera i marknadspriser på så kort sikt är fruktansvärt svårt, till omöjligt. Jag upplever att det finns ungefär dubbelt antal expertsvar som det finns experter. Så alla experter har minst två olika svar. Då kommer de alltid ha rätt, mycket praktiskt :slight_smile:

Jag skulle försöka undvika att spekulera i marknadspriser på bostäder. Vad är alternativinvesteringen för kapitalet om du säljer bostaden? Är det bättre, även sett till risk?

1 gillning

Tack för svar. Du bekräftade lite det jag redan visste, men svårt att hålla huvudet kallt när det gäller ens egna pengar.

Ja nej, egentligen är ju det enda alternativet för mig att återinvestera i en bostadsrätt. Därmed blir det ju vid eventuell nedgång att man säljer billigare men även köper billigare vid återinvesterande.

Vad gäller tomträttsavgäld så får jag bara hålla tummarna på att föreningen höjde avgiften senast med så pass mycket marginal att ytterligare höjning inte sker inom närmsta par åren.

Det naturliga om ni redan bott ihop ett år skulle ju vara att du säljer din bostadsrätt och köper in dig i sambons bostadsrätt och investerar eventuella pengar som blir över på annat håll? Men eftersom du redan fått godkänt att hyra ut ett år till kan du ju såklart köra på det också. Vad som blir bäst på så kort sikt går inte att säga.

De flesta föreningar i Stockholm har tomträttsavgäld. Tomträttsavgälden höjs inte årligen utan ganska sällan. Det kan alltså finnas en poäng i att hålla koll på när det sker. Det kan absolut påverka priserna när det sker men så länge det ligger några år framåt i tiden lär det inte spela så stor roll. Jag menar då att om höjningen sker om 5 år eller 10 år så gör det nog ingen skillnad men sker höjningen om 1-2 år kan det se annorlunda ut.

Den förändring av bostadspriserna som du pekar på är främst kopplad till förväntan om högre räntenivå. Den förändringen kommer slå lika mot alla, åtminstone sett till själva objektet. Sedan finns det mer lokala prisförändringsmekanismer, kopplade till geografi, infrastruktur och segment på marknaden. Dessa är mer intressanta att hålla koll på eftersom de inte slår lika mot alla objekt.

Som jag förstår det är ditt fokus att ha ett objekt att hyra ut. Beroende på hur lång tidshorisont du har vore ett alternativ från min horisont att sälja bostadsrätten för att köpa en äganderätt (hus med friköpt tomt). Ett radhus är sannolikt det som ger bäst avkastning. Där slipper du problemen med styrelsen som ska bevilja tillstånd och tomträttsavgälden som höjs med tiden.

Aktiefonder, räntepapper eller andra tillgångar då?

Ur ett riskperspektiv verkar ni tillsammans i familjen vara väldigt exponerade mot bostäder. Alltså er ekonomiska framtida verkar till stor del hänga på framtida bostadspriser. Det kanske inte är helt optimalt?

Så här tänker jag:

• Det borde vara svårt att ha uthyrning av bostadsrätt som en affärside. Brf styrelserna brukar inte vilja det. Därför kan det vara svårt att få godkänt med andrahandsuthyrning på lång sikt.
  • Spekulera inte i bostad utan tänk på bostaden som någonting att bo i. Investera på annat sätt exvis lite trevliga fonder på lång sikt och en buffert på kort. Ja du vet som det brukar rådas till här på Rika tillsammans. Det kommer förmodligen också att ge ett bättre utfall på lång sikt. Och ack så mycket mindre jobb och ansvar.
  • Ang. tomträtten. Fråga styrelsen vad som gäller så att du får klarhet i läget. Du kan också fråga en mäklare hur detta med tomträtt brukar påverka din marknad.

Tack för alla svar.

Att köpa in mig i sambons lägenhet känns spontant inte aktuellt. Vi båda vill såklart få ut så mycket som möjligt av ett köp/försäljning och då går ekvationen inte riktigt ihop, försöker hålla sånt så “okladdigt” som möjligt. Vi kommer slå våra påsar ihop i framtiden är det tänkt men fram tills dess vill jag helst vara kvar på bostadsmarknaden och kommer köpa en ny lägenhet den dagen min förening sätter stopp för andrahandsuthyrningen. Anledningen till trådens ursprung var att jag funderade på om man skulle avvakta ett par år på ett fall på marknaden och sedan återinvestera men då i en förening med friköpt mark då jag nojjar lite över tomträttsavgälden. Men precis som ni skriver är det ju omöjligt att förespå.

Tomträttsavgäldens utveckling i föreningen är:
2021 - 1 600 000 kr
2022 - 2 700 000 kr
2023 - 3 100 000 kr
2024 - 3 500 000 kr
2025 - 4 300 000 kr

Så det kommer ju onekligen påverka föreningens utgifter. Nu har visserligen föreningen vägrat skriva på nya avtalet i det s.k… “tomträttsuppropet” så under 2022 beräknas ärendet tas upp i mark- och miljödomstol. Vad en eventuell förlust skulle innebära vet jag faktiskt inte.

Sedan lite till sidospåret i tråden, jag förstår såklart helt vad ni menar med att våra investeringar är väldigt fokuserade på bostäder och vet i huvudet att fonder vore ett bättre alternativ.

Dock så är det här det psykologiska kommer in. Varken jag eller min sambo har ju skapat vårt kapital “med flit”. Vi valde båda för 12 år sedan att köpa in oss på bostadsmarknaden och har sedan gjort ett par, tre lyckade flyttar/lägenhetsköp var där vi nu skrapat ihop ett par miljoner vardera. Att lägga 2 miljoner på fonder känns helt enkelt för läskigt för mig. Att ha pengarna i en lägenhet ger mig en slags “snuttefilt” då lägenheten går att ta på, något fysiskt, något som går att hyra ut under en eventuellt bostadsdipp. Ska såklart tilläggas att vi båda månadssparar i fonder (ca 10% av vår månadsinkomst) så vi utesluter inte fonder helt jag försöker bara följa det råd som oftast skrivs om här på forumet, dvs att inte ha pengar på börsen som gör dig sömnlös :smiley:

Vill tacka för alla svar jag fått

/Fredrik

1 gillning