Sälja bostadsrätt och investera - en dålig idé?

Jag har ett tag tänkt att jag vill realisera min vinst på bostadsrätten och investera pengarna på börsen. Alternativet av boende skulle isf vara hyresrätt. Förmodligen kommer den månatliga kostnaden i en hyresrätt överstiga den jag har för närvarande iom ränteavdrag mm. Jag förstår att det troligen är mer lönsamt att behålla bostadsrätten iom lägre boendekostnad, men gillar inte att pengarna (insatsen + värdeökningen) är illikvida. Mitt långsiktiga mål är att ha en bra utveckling på kapitalet och på sikt kunna täcka så mycket som möjligt av mina månatliga kostnader med avkastningen från investerat kapital. Där är jag dock inte ännu. I nuläget är jag glad att jag inte sålde bostaden tidigare eftersom börsen har gått ner mer än vad bostaden troligen har gjort. Sedan kommer naturligtvis skatt på vinst vid försäljning osv. Tacksam för svar.

Vad är belåningsgraden? När värderades lägenheten?

Kan du ha kakan och äta den genom att öka bolånet och/eller minska amortering, är det jag är ute efter :slight_smile:

65-70%. Lägenheten är nyproduktion med inflyttning december 2018. I vilket syfte skulle du öka bolånet och hur skulle du motivera det gentemot långivare? Jag har en ganska låg inkomst jämfört med när jag tog lånet så tror det blir svårt att öka bolånet.

Med så hög belåning kommer du definitivt inte få bättre avkastning på börsen, glöm inte bort att du har en väldigt hög hävstång i lägenheten jämfört med att stoppa kontanter på börsen.

Säg att du hellre investerar pengarna på börsen bara. Behöver ingen annan anledning.

1 gillning

Rätt säker på att många nya föreningar kommer få det tufft framöver. Detta kommer påverka värderingarna ytterligare. Jag letar nämligen boende och ser att nya föreningar har det betydligt tuffare att omsättas gentemot äldre (så till vida de är välskötta då). Även detta bör du ta i beaktande. Sedan kanske det är ett helt exceptionellt läge, då är det en annan sak.

Vad gäller din fråga så förstår jag helt tankegången. Själv tänkt den många gr. Problemet för min del har varit tillgången till hyresrätt. Väldigt svårt att få detta så har varit låst till mitt ägda boende.

Tycker det har byggts rätt mycket nya hyresrätter på sistone så har man bara en lön som uppfyller kraven så borde det inte vara ngt problem. Men känner också till att det i modern tid har varit svårt att hitta. Nybyggnationer finns en del, men gamla hyresrätter på bra adress med låg avgift är väl svårare.

Varför bara försöka öka avkastningen på kapitalet? Du kan ju oxå jobba med att sänka dina månatliga kostnader, ex genom att bo billigt.

Tack för förslaget. Jag har redan relativt låga kostnader både på boende och övrigt och vill inte degradera min levnadsstandard till förmån för ökat kapital. Likväl är det onekligen en viktig parameter för att täcka sina kostnader med passiv inkomst så alltid viktigt att ha med sig när man värderar sina kostnader om de är nödvändiga lr ej.

Om du funderar på att flytta… Kollat på att hyra ut den? Kan du hyra ut den och få pengar över?

(Om man inte får det för föreningen är det väl i regel bara att dyka upp på några möten och gå med i styrelsen, brukar ju ändå vara ett problem i många föreningar att få ihop till en styrelse.)

Ett tips bara på hur man ska resonera: bara för att börsen gått ner mer än bostaden hittills betyder inte det att det nu kommer att vända. Det kan mycket väl fortsätta i samma riktning ett bra tag till och då kan det vara mer värt att behålla bostaden.

Med bostaden har du dessutom hävstång vilket du inte har om du säljer den eftersom du då bara får ut motsvarande 30 - 35% av kapitalet.

2 gillningar

Min poäng var att du funderar på att ÖKA dina boendekostnader genom att sätta dig i en hyresrätt för att öka avkastningen för ditt kapital för att kunna täcka dina levnadskostnader. Känns… som nått varv för mycket.

2 gillningar

Trivs du i din nuvarande bostad, bo kvar!
Trivs du inte, så sälj!

Det egna välbefinnandet betyder oerhört mycket mer än några kronor hit eller dit i förmögenhet.

6 gillningar

Svårt att ge något bra svar på, du har ändå fått lite input som, tankar & ideer som du kan sova på. Om du vill bygga en “pengamaskin” så är väl det viktigaste att börja mata in pengar i fonder/aktier.
Rent konkret vore väl det bästa vara att sälja bostadsrätten och få in dessa pengar i fonder/aktier så de kan börja skapa värde/avkastning.

Tänker att följer man uppfattningen som finns bland många av RT’s medlemmar om att inköp av bostad är konsumption, så bör man rimligtvis vilja minska denna del för att frigöra kapital som kan investeras (förutsätter att man inte ser bostaden som en investering).

Finns säkerligen många andra ytterligare parametrar att ta hänsyn till, t.ex. om du ser en prisutveckling på din bostadsrätt framöver som är positiv. Då har du ju hävstång på denna samtidigt som du kan investera din lön på börsen.

Mvh,

Tack för svar. Säljer jag min bostad och sätter in pengarna på börsen så behöver jag en annan bostad. Flyttar jag till hyresrätt går mer pengar än nu till boende vilket gör att mindre pengar från inkomsten kan gå in in pengamaskinen.

Konsumtion för mig är något man förbrukar, men bostaden består så ser det inte på det sättet. Men bra input ändå :slight_smile:

Tack Nestor, du verkar vara en klok man.

Filip

1 gillning

Kan vara så ja. För mig är det en irrationell tanke men på ngt sätt emotionellt tilltalade. Detta då det känns som pengarna är mindre låsta om de inte sitter i en bostad. Men känslor och investeringar brukar inte gå så bra ihop :slight_smile:

Tack, men det har hänt att jag även fått höra en motsatt uppfattning…:grin:

Tack för svar. Hyra ut kan man göra om man har giltigt skäl såsom boende på annan ort. Jag gjorde det under flera års tid när jag var utlandsboende. Nu är det svårare att motivera.

Beror på hur mycket kapital du får loss när du säljer. Säg att det är 2 miljoner.

Yielden eller utdelningen får upp tillsammans med räntan 2023. Redan idag kan du få 7-9% direktavkastning.

Sätt 2 miljoner i denna https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?query=wisdomtree++emerg&groupField=index&from=search&isin=IE00BQQ3Q067

Då har du närmare 150k per år i utdelning. Det skulle antagligen täcka din hyra.

Vissa tycker att detta är en bra ide, vissat tycker att det inte är det. Så det är subjektivt. För mig är detta ett delmål, att ha en portfölj som betalar mina levnadskostnader varje år.