Sälja eller behålla bostad?

Hej!

Jag skulle behöva lite rådgivning från alla er kloka här på forumet. Jag har idag en extrabostad som hyrs ut, detta gör att jag i dagsläget går plus cirka 4600 kr per månad efter alla utgifter.
Om jag säljer den idag skulle jag ha cirka 1 400 000 kr i cash.
Bostaden ligger i ett attraktivt område men värdeökningen i området har varit ganska lågt senaste åren.
Vad tycker ni är det bästa beslutet rent ekonomiskt på sikt att göra här?
Sälja bostaden idag och investera pengarna med en tidshorisont på 25-30 år?
Behålla bostaden och gå plus cirka 4600 idag (mer i framtiden pga inflation) och sälja den om 25-30 år?

Tack på förhand!

Om du inte ska ha bostaden till annat än att hyra ut den och du har en sån lång sparhorisont så skulle jag sälja den.

Anledningen är
-Du kommer inte bo i den, du kommer behöva skatta för vinsten löpande, medan ISK 1,086%
-Aktier lätt och billigt att sälja, till skillnad mot ett boende.
-En bostad kräver löpande utgifter, de flesta aktier ger löpande intäkter.
-Riskspridningen är dålig med en bostaď
En bred aktieportfölj eller aktiefond ger däremot en god riskspridning.

1 gillning

Gäller det en lägenhet, stuga eller villa? Är det t.ex en villa så får du räkna med en hel del underhållskonstnader under de 25-30år som den ska behållas. Samt fastighetsskatt.

Om du ska sälja, har du räknat med mäklararvode, och eventuell vinstskatt?

2 gillningar

Nu finns det många olika aspekter och 25-30 år är extremt lång tid(mycket kommer att hända)

Vid försäljning och placering av 1,4 miljoner, avkastning 7%/år, 30år:

Månadssparande om 4600kr/mån med ovan förutsättningar:

Sedan kan man ju bara gissa vad boendet kommer att vara värt om 30år.

Tillägg:
Rent ekonomiskt är jag dock relativt säker om att det bästa skulle vara att belåna bostaden och investera dessa pengar. Hävstång ftw :blush:

3 gillningar

Det är en bostadsrätt och jag har redan dragit av för vinstskatt. Dock ej för mäklararvode men tänker att det kanske inte blir så stor kostnad då lägenheten är en liten tvåa.

Tack för info, om jag ej är intresserad av att belåna bostaden, skulle du då luta pt att det kan vara bättra att sälja och placera på tex ISK. Det finns ju ingen garanti för hur börsen kommer utvecklas men på lång sikt och men den beräkningen du visade känns ju en placering på 1,4 mille inte helt fel…?

Tycker det låter som en vettig sak att göra👍

1 gillning

Jag hade sålt. Bostadsrättsföreningens regler om andrahandsuthyrning kan ändras. En hyresgäst kan börja ifrågasätta hyran (det låter som att du håvar in lite extra som kan anses oskäligt) och risken kring strul med hyresgäst, vitvaror, slitage etc gör att jag hellre haft dessa pengar på börsen.

1 gillning

Tycker inte det låter oskäligt. Enligt privatuthyrningslagen så får man ta ut en kapitalkostnad “ett par procentenheter” över referensräntan. Baserat på hela bostadens värde. Om bostaden är värd 1,4 miljoner och vi antar en kapitalkostnad på 5% så har vi redan där 5800 kr/månad. Hyr man ut möblerat så finns det även en väldigt hög schablon på “upp till 15% extra i hyra”, men som såklart är tänkt att betala för slitaget. Men 15% extra brukar inte möbler kosta… Dessa siffror är utöver avgift till föreningen, el, etc.

1 gillning

Okej, men övrigt gäller oavsett. Jag ser mest nersida med att hyra ut jämfört med börsen, om nu föreningen är okej med uthyrningen till att börja med.

1 gillning

Jag tror inte på 7% i snitt. Inte det man kan vänta sig enligt statistik över lång tid. Snarare är 4-5 % årligen rimligare att kalkylera med efter att inflation, ISK skatt och låga förvaltningsavgifter är avdragna.

1 gillning