Erfarenhet av uthyrning av fastigheter?

Hej forumet!
Här kommer en önskan om att få kontakt med en kunnig person inom ämnet.

Min gamla mor har nu överlåtit tre fastigheter till mig som är av olika skick och storlek. Min plan är att sälja någon och utveckla 1 eller 2 av dem till uthyrningsbara fastigheter.

Även om jag har en grundförståelse för vad som kan vara en bra plan, så skulle jag vilja ha extern hjälp av någon som kan undersöka fastigheternas nuläge och potential och eventuell actionplan.
Fastigheterna är 2 fritidstomter i Stockholms närförorter Farsta näset och Vendelsö. Samt en Jordbruksfastighet utanför Strängnäs.

Jag lyssnade på ett avsnitt med Filip Sakic om fastighetsuthyrning för något år sedan och hade gärna pratat med honom eller någon med liknande erfarenhet av bostadsfastigheter, som är intresserad av ett uppdrag. Är du rätt person eller känner du någon i ditt nätverk? :slight_smile:

Med vänlig hälsning, Benjamin

1 gillning

Får jag fråga varför? Eller har du en specifik plan?

Vore väl smidigare att sälja av dom och placera pengarna på sparkonto och indexfonder än att det få krånglet med uthyrning. Luta dig tillbaka och låt det växa i bakgrunden :slightly_smiling_face:

Bra fråga,

Ja. Dels för att jag önskar ha en fastighet i vår ägo som “hobbyverksamhet”.

Det kan givetvis vara så att en rekommendation blir att avveckla alla, istället för att lägga energi på dem. Men därav behöver jag hjälp. Det finns bud på fastigheterna idag, men jag är inte säker på att buden är rättvisa eller om tidpunkten är rätt att sälja.

Tror du att avkastningen kommer vara bättre än en indexfond?

En del har ju räknat på det här på forumet, dock med lån, utan kontakter i branchen, och då har avkastningen varit riktigt dålig. Läget spelar ju stor roll också.

Lägger bara in en kommentar om att indexfonder gått upp 300% senaste 10 åren, senaste 200 åren finns det inget som ökat lika mycket som aktier.

Jag hade sålt fastigheterna och köpt indexfonder som Avanza Global. Smidigt och bra, du behöver inte tänka på något, kolla Avanza var 5:e år för att se aktuellt värde. Senaste 5 åren är fonden upp 100%.

Du slipper också allt strul som ingår med bostäder, vilket är extremt mycket, i värsta fall får du människor som bor i bostaden utan att betala för sig, som inte går att kasta ut och som förstör boendet, hänt flera gånger historiskt i Sverige. I bästa fall tjänar du litegrann, mycket mindre än t.ex. Avanza globals avkastning dock, så bara dumt egentligen att ha kvar det, ur ekonomisk synpunkt i alla fall.

Får en hyresvärd kasta ut en hyresgäst som inte betalar hyran i tid? (lawline.se)

1 gillning

I nuläget har jag inte spekulerat alls i avkastning jämfört med indefonder till ex.

I nuläget är jag bara angelägen om att fastigheterna ska kunna ge avkastning alls. Om det blir att sälja dem till ett högre pris med mindre investeringar, sälja direkt utan minsta handpåläggning eller hålla på dem i några månader är vad jag behöver hjälp att avgöra och eventuellt utföra.

Tack för insikten.

Däremot så är utgångsläget att behålla iaf 1 av fastigheterna, frågan är vilken :slight_smile:

Är läget eller potentialen efter förädling bättre i någon av fastigheterna?

Spännande att ingen av svararna faktiskt försöker komma med råd om plan som efterfrågas. Hoppas det kommer.

Doch inte från mig heller. Däremot som kontrast till övriga vill jag påpeka att pengarna gör bäst nytta där du tycker det är kul att pyssla om dem. Gillar du fastigheter och hyresgäster är det troligen en toppenaffär. Du får en stabil extra inkomst, hålla på med det du gillar och förmodligen ett ökat värde i takt med att fastigheterna renoveras och hyran kan höjas.

Gillar du däremot inte fastigheter och hyresgäster finns det som övriga påpekar mindre krävande investeringar.

3 gillningar

Ja, det skulle jag säga.

En av fastigheterna är endast en tomt som jag personligen tänkt att bygga ett fritidshus på och hyra ut.
Däremot hade sannolikt majoriteten av intressenter i framtiden köpt tomten för att bygga större hus, då bidrar nog inte fritidshuset till så mycket värdeökning.

Därav min fråga om hjälp.

Tackar,
Alltid kul att äga något som både kan ge avkastning men även ha ett personligt värde i framtiden :slight_smile:

Tycker det låter kul