Justera portföljen då bostad köpt. Följer fastighetsfonder bostadsmarknaden och aktier?

Hjälp med att klura på detta tack! :wink:

För några avsnitt sedan diskuterades ju kortfattat om fastighetsfonder ska ses som ett eget tillgångslag eller som en vanlig aktiefond. Dvs de kan röra sig lite olika allt eftersom börsen svänger. Dvs lite samma tänk om man plockar in guld i portföljen.
När jag började investera på börsen valde jag att ha med en fastighetsfond. Den har gått bra (ren tur men visste inte bättre då). För några år sedan valde jag att inte sätta in en krona till i fonden men inte heller sälja.
Nu när jag köpt boende så känns det som jag blivit så tungt investerad i fastigheter. Dels boende men också en betydande del av portföljen i fastighetsfonden.
Kan man anta att värdet på boendet, räntan på lånet och fastighetsfonden (Lf fastighetsfond A) kommer samvariera när börsen svänger?
Jag hade i stort bestämt mig för att sälja allt i fastighetsfonden och direkt dra in i min 90/10 LYSA bred men sen när det diskuterades om att fastigheter kunde bidra till allokeringen så fick jag kalla fötter…
Tuggar på denna sega karamell fortfarande och tar tacksamt emot era tankar på om fastigheter eller inte stärker en portfölj.
Avseende mina åsikter så har jag inte en åsikt om framtiden och valde som sagt fonden på ren tur när jag startade min karriär på börsen. Kan tillägga att allt nysparande sedan ett par år tillbaka åker in spå LYSA 90/10.

Jag hade, som du, en viss del av det investerade kapitalet i div. fastighetstillgångar tidigare då jag hyrde bostad. Detta tänkte jag som en liten exponering värd att ta pga avsaknaden av ägt boende.

Jag köpte också tillslut och valde då direkt att sälja av fastighetsdelen och investera bredare istället. Kändes rimligt i och med den stora exponeringen på bostadsmarknaden med det ägda boendet.

1 gillning

Tack för svar.
Mina tankar är likt dina. Borde nog sålt direkt…
Men jag kanske blev girig. Man kan kanske se bostaden som en del av den totala portföljen likt om man hade haft 90/10 LYSA och köper 10% fysiskt guld?!

Du tänker nog rätt.

1 gillning