Efter att ha följt podden i ett par år så har jag börjat månadsspara primärt i en global indexfond med låg avgift. Jag har även en viktning mot den svenska marknaden på cirka 20% som riktlinje.
Jag tar snart examen som civilingenjör och förväntar mig kunna spara en större del av lönen framöver. Kommer inom kort även ta del av en större summa pengar i form av ett arv. Fram tills inköp av eget boende i form av en villa, kommer jag att hyra bostad till ett överkomligt pris. Målsättningen med sparandet de kommande åren är därmed att stora delar av det sparade kapitalet ska gå till att köpa en villa.
Att spara/investera sitt nuvarande välstånd i en global bred portfölj med viss viktning till den inhemska marknaden, finner jag vara en sund strategi för framtida konsumtion/allmänt välstånd. Dock upplever jag att denna strategi primärt är riktad till någon mitt i livet och som redan äger en bostad/bostadsrätt.
Då jag primärt kommer spara till en villa de kommande 5-10 åren tänker jag mig att en signifikant andel av min fortfölj bör exponeras mot just den svenska bostadsmarknaden, vilket ska agera som en hedge på prisutvecklingen.
Jag tänker mig exempelvis fonden ”Plus Fastigheter Sverige Index”, vilken ska utgöra cirka 20% av mitt totala fondsparande.
Min önskan är att valet av fond starkt ska korrelera med villapriserna och helst medföra en hävstång på prisutvecklingen. Om de obskyra villapriserna fortsätter att sticka iväg så ska fonden delvis kompensera för att villapriserna ökar. Om fonden däremot ger en negativ avkastning så ska det ske i samband med att villapriserna faller. Därmed tänker jag mig att fastighetsfonden är en hedge mot högre villapriser och att övrigt fondsparande (kvarvarande 80%) är en hedge mot fallande villapriser i mitt sparande till bostad.
Denna strategi avses bara att nyttjas fram tills dess att jag köper en villa. Därefter återgår jag till 100% innehav i en global och en intranationell indexfond.
Vad tycks om strategin för spar inför bostadsköp? Finns det en mer lämpad fond för mitt ändramål? Bör sparandet tydligt avvika från mitt riktmärke på cirka 20% exponering mot bostadsmarknaden?
En fastighet vill jag av princip antingen äga eller hyra. Att endast äga rätten till en bostad är inget som jag uppskattar.
I mitt fall kommer jag och fästmön troligen att hyra en bostad till ett reducerat pris av en familjemedlem fram tills att vi köper eget hus
Jag förstår tanken helt och hållet då jag själv jagade bostadsmarknaden med aktier rätt nyligen
Dock tvivlar jag lite på korrelationen mellan värdepapper för bland annat kommersiella fastigheter och den där villan du suktar efter. Det är följande index PLUS fastighetsfond följer: Om Indexet | Avanza
Precis alla fastigheter och relaterade värdepapper ser ju bra ut de senaste 10-15 åren. Men frågan är om de verkligen korrelererar med bostäder? Inte vet jag, indexet i fråga har gått net -20% de senaste 3 månaderna, medans bostadsmarknaden stått still eller gått upp något. Nu har förvisso t.e.x PLUS Allabolag också gått ner, fast mildare med cirka -12%.
Jag är medveten om att den fonden har en annorlunda exponering mot fastigheter och att den därmed inte helt kan tillfredsställa min önskan om att matcha prisutvecklingen på villor.
Även om fonden gått ner en del senaste månaderna så ser jag inte det som konstigt då börsen allmänt är skakig just nu. Prisutvecklingen för villor uppfattar jag dessutom som naturligt stabilare än börsen.
Som referens har jag kollat på ”Carnegie Fastighetsfond Norden A” och även om korrelationen inte precis är jättehög på månadsbasis med villapriser så upplever jag att det finns en viss korrelation mot utveckligen av bostäders prisutveckling.
Låt mig förtydliga min frågeställning:
Finns det någon fond som bättre korrelerar med utvecklingen av villapriserna?
Om inte, kan innehav i fonden ”Plus Fastigheter Sverige Index” förväntas medföra att min portföljs utveckling bättre korrelerar med prisutvecklingen av villor?
Finns det en alternativ investeringsstategi än innehav i en fastighetsfond för sparande till villa, eller är det bara till att köpa hela marknaden som är den ”minst dåliga” sparformen inför köp av villa?
Det jag åtminstone skulle göra (och gjorde) när jag sparade till min insats var att ha hög exponering mot Sverige. Det skulle jag särskilt ha idag när t.e.x EUR/USD har ökat rätt mycket i värde mot SEK.
Det är ju inte helt omöjligt att amerikansk börs går bra men att USD tappar mot SEK framöver och därmed raderar avkastningen för oss svenskar. På svensk börs har du i alla fall inte valutarisken.
Men i övrigt är det här svårt… Man kanske skulle ligga på nätmäklarna om att skapa ett certifikat som följer Valueguard HOX Index för bostäder eller liknande
Ja det får kanske bli att jag ökar min exponering på den svenska marknaden ännu mer istället för fastighetsfonden.
Men någon form av index för villapriser skulle verkligen vara något!
Tänker mig att det borde finnas någon fond som iaf riktar in sig på hyresrätter och att det bör korrelera bättre med villors prisutveckling än vad börsen gör i allmänhet.
Att köpa en bostadsrätt (istället för att hyra) är väl en investering som borde korrelera bättre med villapriserna än en fastighetsfond? Förmodar det var detta andra påpekade också.
Ja det är säkerligen det bästa sättet att få hög korrelation med villapriserna.
För egen del ser jag det stora problemet att plötsligt kommer alla mina tillgångar ligga i bostadsrätten. Jag vill bara att cirka 20% av portföljen korrelerar med bostadsmarknaden.
Är generellt av uppfattningen att bostadspriserna kommer falla de kommande åren och då vill jag inte sitta i en svårsåld bostadsrätt som säljs till förlust. Varför jag ändå vill ha 20% exponering mot bostadsmarknaden är för att ta höjd för att jag har fel.
Skulle börsen krascha vill jag även kunna investera delar av min buffert för att utnyttja läget. Vid köp av bostadsrätt så kommer jag inte ha någon buffert kvar att nyttja då tillfälle uppstår
Mer eller mindre så skulle allt mitt nuvarande kapital behövas till insats.
I dagsläget har jag cirka 20% exponering mot aktiemarknaden. Avser att andelen successivt ska ökas till cirka 60% under det kommande året.
Låter som det klassiska misstaget att försöka vara översmart. RT har ju visat gång på gång att man bara ska spara och investera i index… punkt slut… den enkla vägen är den rätta vägen.
Gammal vishet säger livet är rakt och enkelt, men människor envisas med att göra det krokigt och svårt.
Jag tog examen som Civ Ing 2018 så den resa som jag gjort och den resa mina kompisar från studietiden gjort är väl således relativt nära det du står inför. Det vi generellt landat i är väl att man behöver vara säker på att man blir kvar några år där man väl köper sitt första boende. Ett undantagsfall är väl möjligtvis om det gäller storstadsregionerna och det enda alternativet är att hyra i andra hand till extremt överpris och ni inte kan tänka er att pendla. Men oavsett bör både du och din flickvän ha hittat ett arbete och en stad ni trivs i innan ni köper en bostad. Annars är det väldigt mycket som kan hända åren precis efter att du/ni tagit examen.
Beroende lite på vad ni har för mängd kapital, insatsen ni behöver och när i tiden ni tänker er att ni ska köpa boendet bör ni dock inte ha en 100% aktieportfölj.
Går i liknande tankemönster. Den villa som vi sparar till avser vi att äga i åtminstone 10-20 år. Planer kan ändras längs vägen men i dagsläget söker vi ett permanent boende där barn ska kunna växa upp till vuxen ålder.
Så på 10 års sikt förväntar jag mig inte att man tvingas sälja villan till förlust.
Det oroande är bara att man sparar och sparar och ändå räcker det bara till en insats till ett hus på en marknad med en brutal skuldsättning.
Jag har som utgångspunkt att oavsett hur illa ekonomsikt ställt man får det så ska man aldrig behöva sälja kåken i en krasch och bli skuldsatt för livet.
Avser att ha cirka 50% exponering mot aktiemarknaden. Ser vi en krasch inom något år så lär jag köpa betydligt mer och hoppas på att det är rätt beslut.
Jag delar helt inställningen att sparandet görs bäst i stora breda indexfonder och att man inte ska överkomplicera det. Men min spontana uppfattning att den strategin är garanterat bäst när det kommer till sparande för framtida allmän konsumtion, inte nödvändigtvis till sparande för bostad.
Min utgångspunkt är att jag även söker exponering mot de produkter som jag nyttjar i mitt privatliv.
Då jag har en bensinbil så har jag valt att äga aktier i oljebolag. Avsikten är att det ska agera som en hegde i min ekonomi. Om bensinpriset (exkl skatt såklart) går upp och jag får ökade månadsutgifter, så får jag iaf en överprestering på mina oljeaktier relativt till övriga börsen. Faller oljepriset och aktierna går med förlust så har jag iaf lägre månadsutgifter på bensin.
Strategin utgår därmed utifrån att få en mer stabil kostnad på drivmedelspriser över tid.