Investera 600k i dessa fonder tips?

(Fond Portföljen)
*Swedbank ny teknik A: 25K
*Enter småbolagsfond A: 50K
*Proethos fond: 50k
*Plus småbolag Sverige index:100K
*Tin ny teknik A: 175K
*Spiltan Aktiefond invest: 200K

Totalt 600Tusen. Funderingar och tankar kring fond portföljen.

Många som hänger här på forumet investerar i portföljer som har globala indexfonder som bas. Detta är enligt forskningen vad som förväntas ge bäst avkastning relativt den risk man tar med sin investering. Du har en väldigt stor viktning mot småbolag och tech. Det behöver inte vara något fel med det, men det är viktigt att vara medveten om att en sådan portfölj kan vara betydligt mer volatil än en bredare portfölj. Det finns många liknande trådstarter här på forumet, och det är inte ovanligt att man sneglat lite för mycket på förra årets utveckling och plockat ut fonder från branscher som gått tokbra efter Corona-dippen förra våren.

Jag tycker att Jan Bolmesson brukar bemöta en sådan här trådstarter på ett bra sätt, genom att exempelvis ställa följande frågor. Det vore intressant att höra hur du tänker, och det hjälper oss att ge dig feedback på din portfölj.

Från din rubrik så tolkar jag det som att du inte har investerat hela summan i portföljen ännu - stämmer det? I så fall kan jag rekommendera följande artikel som tar upp frågan huruvida det är bäst att sprida inköpen eller köpa allt på en gång.

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Tror på teknik långsiktigt och vill inte ha det så rörigt i portföljen ska vara några starka fonder

Det stora argumentet mot din portfölj är nog att forskningen säger att du på sikt får en bättre riskjusterad avkastning med en bredare portfölj.

Ett exempel på en enkel bredare portfölj kan vara RikaTillsammans basportfölj med 100% aktiefonder:

70 % Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10 % Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära
10 % PLUS Allabolag Sverige

Men om du tror på teknik långsiktigt så tycker jag definitivt att du satt ihop en portfölj som tydligt är viktad åt det hållet. Ingen mellanmjölk där inte. Oavsett hur framtiden ser ut tror jag att du om några år kan räkna med ett resultat som kraftigt skiljer sig mot genomsnittsinvesterarens.

1 gillning

Tack för svar. Tycker du man ska investera hela kapitalet direkt eller ska man dela upp summan som man placerar månadsvis?

All forskning säger emot att gå på känsla fungerar, men om du verkligen tror på det, kör på! Går det bra får du pengar, går det dåligt lär du dig den hårda vägen. Win-win situation :partying_face:

Rent statistikt , allt på en gång. För Time in market är det bästa för de allra flesta. Men sjukt tråkigt om du prickar en topp och sen rasar det. Jag har ju satt in månadsvis.

Tack för svar. Finns ju ingenstans man kan lägga pengarna än börshen. Bankkonto är för tråkigt

Är 20 år gammal så jag tänker väl jag har en ganska lång sparhorisont med mig så risker kan jag ta

Börjar känna mig gammal och grå (33) :slight_smile: … vill bara att du ska ha i baktanke att börsen stigit konstant varje år i halva ditt liv, och att det med all sannolikhet inte kommer vara så alla år i framtiden. Förställ dig tex att vid årets slut kanske dina 600kkr bara kommer vara värda 300kkr (inte ett omöjligt scenario) och hur det skulle kännas.

Jag förstår men det är bättre än att ha dom på ett bankkonto som äts upp av inflationen. Jag tänker väl börshen återhämtar sig alltid över tid . Har ju tiden vid min sida och när kapitalet är inne kommer jag försätta skutta in nya pengar i dom bolagen som jag tror på man ska ju inte blanda in känslor på börshen då är det lika gärna ha dom på ett konto med ränta

Och om det skulle vara så att börshen får ordentligt med stryk så skulle vi ha ett större problem i samhället hela ekonomi biten. Så pengarna kommer inte vara den största prion

Har ingen insyn i din ekonomi i övrigt, men har du funderat över exempelvis köpa bostad eller dylikt?

Bostad är ingen invenstering har en buffert utan för börshen. Bor hemma och får in 30 k efter skatt varje månad har god ekonomi och mobil telefon som ända utgiften.

En av mina släktingar tycker ja ska satsa på 3 lägenheter och hyra ut för att generera passiv inkomst. Men problemet är det är för mycket kostnader kring bostadsrätter

Dom säger det… men jag har trots allt gått i snitt plus 25kkr/månad på min bostadsrätt i 15 års tid. Dock ingen garant för att det blir så i framtiden såklart.

Kommer lägga till Länsförsäkringar Fastighet A om det går bra för fastigheterna i portföljen som sagt ingen vet hur det kommer se ut om 10år

Vilka problem tänker du dig att vi kommer ha den dagen börsen har fått rejält med stryk, som gör att din förlust av kapital inte känns viktig? Börsen får rejält med stryk då och då, men livet går vidare eftersom det inte finns några alternativ.

Tänk om det blir ett krig? Man vet ju inte

Du gör som du vill, jag hade iaf klippt av navelsträngen, tagit ett bostadslån och flyttat hemifrån för hälften av pengarna, och kört 4 hinkar principen med resten.

2 gillningar