Är det ett bra läge att investera i en fastighetsfond nu t.ex. den från förvaltaren PLUS? Tänker att de stigit mycket på senaste tiden men borde ha stor potential att fortsätta växa de kommande åren.
Jag är inte säker, mest för att det var ett så’nt jäkla skjuts i den sektorn nyligen och att det nog finns ett och annat ruttet äpple kvar på trädet. Äpplen som behöver falla av. Börjar det skaka i branschen kan det gå fort.
Men, det är inget råd. Vill du ta en del och satsa på ett sådant bet, så gör det. Men ta det försiktigt, tycker jag.
Tittar jag sedan årsskiftet så har den inte gått så imponerande och sett till senaste månaden ligger den närmast i linje med USA. Det är inte en tidsperiod någon är bekväm att utvärdera något efter. Det kan lika gärna vara brus, imho.
Om man säger på lång sikt då, 10-20år?
Ingen vet.
Äger du ditt eget boende? Om ja, då hade jag inte överviktat mot fastighetsbolag.
Nej, jag äger inte mitt eget boende för tillfället.
Alla som påstår att de vet hur det kommer gå ljuger då ingen vet.
Dock kan man tro eller anta att en portfölj eller fond med aktier kommer ha en positiv avkastning på 10-20 år, men det innebär inte att det är en bättre affär än en annan portfölj eller fond med aktier.
Så just bostäder kan slå eller gå sämre än annan fond. Deras värdering idag speglar risken, dvs en del kan gå i konkurs. Till exempel SBB och Heimstaden ligger riktigt risigt till. Klarar de sig i två år så finns det säkert en bra uppsida på 25%-50%, men nedsidan är 100%.
Med det sagt, visst kan du köpa på dig lite fastighet i form av en fond men var medveten om att den kan vara väldigt volatil.
Sen är nästa fråga hur mycket man ska lägga i det. Jag hade personligen inte lagt någon stor andel av förmögenheten där. Under 10% för en enskild fond som har sådan risk är vad jag hade kunnat tänka mig.
Om det hade rört sig om 1%-5% hade jag inte funderat länge och köpt om jag trodde på sektorn på lång sikt.