60 000 kr till fastighetsaktier

Jag har tänkt investera en del av mitt innehav, 60 000 kr, i fastighetsaktier. Det är något jag tänkt på de senaste månaderna, men nu fick jag precis loss en summa. Folk pratar mycket om att det är bra läge att köpa lägenhet, men jag tror det är ett ännu bättre läge att köpa fastighetsaktier, då dessa har gått ner riktigt ordentligt och då många aktier har en anmärkningsvärd substansrabatt.

Min personliga tanke är att aktier som är något “extra” riktade till bostäder känns bättre långsiktigt, dels för att bostadspriserna är nere nu (tillfälligt får man väl ändå lov att tro), och för att det råder bostadsbrist i de flesta medelstora- till stora städer i vårt avlånga land. Och för att vi är i en urbaniseringsprocess där folk flyttar in till städer. Samtidigt jobbar fler och fler hemifrån än i stora kontor, iaf några dagar i veckan.

Jag har inte särskilt bra koll på individuella företag eller aktier, så jag funderade först bara på att köpa ett 5-tal aktier, med god substansrabatt, som är lite extra inriktade till bostäder. Men min kompis rekommenderade att jag skulle fråga här efter tips, samt lite motivationer varför ni rekommenderar vissa aktier och företag mer än andra, så skulle jag kunna utgå med min egen analys därifrån.

Även företag som JM, som alltså endast utvecklar bostäder, är intressanta.

Enkel och riktigt bra billig lösning med god riskspridning istället för 5 st fastighets aktier :+1:

2 gillningar

Jo, det är ju sant. Men det är just att jag vill ha det mer riktat mot bostäder. Och jag skulle väl kunna säga att det inte måste vara 5st olika, det var bara det jag tänkte först för att slippa göra en jättedjup analys. Jag fick dock rådet om att fråga här först om specifika aktier och motivation om varför, för att ha något att utgå ifrån innan jag gör min egen analys.

Kanske en fastighetsfond vore något? Typ Plus fastigheter Sverige index :slight_smile:

Edit - såg att @Jakke redan föreslagit den fonden.

2 gillningar

Personligen gillar jag Lundbergs (LE Lundbergföretagen AB) mycket pga den stora fastighetsportföljen (27,9 % av substansvärdet). Sedan väljer jag att inte äga andra renodlade fastighetsaktier pga att jag äger bostadsrätt.

1 gillning