Jag är emot att bottenfiska i enskilda aktier men känner mig lite sugen på att köpa fastighetsindex nu när det gått ner hela 50%. Tycker ni det är en dålig idé eller kan det finnas en bra risk/reward i att köpa en bransch som blivit såhär pass nedpressad?
Jag skulle i så fall köpa fonden PLUS Fastigheter Sverige Index och sikta på att hålla den i ett antal år.
Brukar normalt undvika att köpa branschfonder men har funderat på samma sak. Fastigheter är ju en bransch som gått väldigt bra historiskt så att köpa lite av det nu när det gått ner mer än resten av marknaden kan ju vara en smart idé för lekhinken.
Absolut. Men inte nu. Vänta 12-24 månader.
Om vi antar EMH så har marknaden redan prisat in både de möjligheter du ser och de risker du inte ser, och det enda du gör genom att frångå marknadsviktning är att öka din risk och din volatilitet. Ett varnande exempel är de japanska bostadsfastighetspriserna, som fortfarande inte återhämtat sig till 1991 års nivåer.
Fastigheter har gått bra under en period med sjunkande ränta. Nu är situationen den omvända. Jag är inte så säker där.
Många av de värderingar som redovisas är inte ens värda papperet de är skrivna på. Stor försiktighet med högbelånade fastighetsbolag tillrådes!
Precis som för många privatpersoner kan bolagen få problem om räntan hamnar runt 5 procent. Inte säkert att vi hamnar där, men själv tar jag inga risker.
Funderar lite på Lundbergs.Stabilt investmentbolag med en hel del fastigheter.