Jag tror att svenska börsen, typ OMX är en bra investering just nu. Jag har en bred “alla väder portfölj” men jag har nu satt någon procent extra viktat mot OMX index.
PLUS Allabolag Sverige Index har tex 4,6 % i “fastighets” relaterade kategorin enligt Nordnet.
XACT Sverige (UCITS ETF) har 2,6 % i “fastigheter”
Men jag är aning rädd för att fastighetsbolag och med dessa relaterade bolag ligger illa till och faktiskt kan dra ner hela ekonomin, som på 90 talet.
Utan att gå in mer på den saken, så undrar jag helt enkelt hur man på bästa vis investerar mot svensk ekonomi, bredast möjligt men exklusive fastighet och bygg etc?
Jg är så klart med på att dessa relativt hela börsen utgör en mindre del, och att min spekulation på så vis kan riskera att jag missar att just fastigheter sedan visar sig vara bästa kategorin för att fler än jag är rädd för den delen just nu osv.
Så hur man ska göra kan man också diskutera, men min fråga är konkret. Kan man köpa svenskt “index” men utan fastigheter på något vis, om man nu vill det?
Om du är rädd för det scenariot på allvar borde du nog hålla dig borta från bankerna också. Det var en artikel nyligen om fastighetsbolagen där det påpekades att det är stora skillnader mellan deras kreditvärdighet. Vissa har problem, inte alla.
Okej, vet inte om det finns några bra alternativ då. Kanske köpa Plus allabolag och blanka 4,6% av ditt kapital i lite olika fastighetsbolag.
Dock bör marknaden redan prisat in dom risker som finns med fastighetsbolag, så är sällan en god idé att avvika frän breda index om du inte tror dig veta bättre än den samlade kunskapen på börsen.
Redan att övervikta sverige med någon procent är att tro mig veta bättre än marknaden… Men hela diskussionen om home bias osv kan vi lämna därhän just nu
Jag kanske nöjer mig med att ha någon procent extra i någon av fonderna ovan.
Men för att tänka klart kvarstår frågan, om man vill investera i “index” men undvika en kategori som fastigheter - går det på något rimligt vis?
Blanka var ett förslag, men det verkar lite omständligt och något jag inte direkt vill ge mig på…
Vore fint med en fond av typen “OMX ex. fastigheter” och kanske då “OMX ex. Finans”
Undvika fastigheter? Det är nu du ska investera i fastigheter, folk måste ha någonstans att bo, tänker du långsiktigt så kommer du bara bli en vinnare i längden även om det svängar väldigt mycket med fastighetsbolag.
Det handlar inte om ifall fastigheten ska användas eller inte. Det handlar om hur resultatet i bolaget påverkas av att styrrräntan femdubblas inom två år.
Ja, det är väl inte frågan om huruvida det behövs fler bostäder i Sverige eller inte som är den väsentliga just nu. Svaret på den frågan är att det alltid behöver byggas nytt på lång sikt. Både för att gammalt slits men också för att befolkningen ökar.
Men nu har politiken ändrats så att vi får mindre befolkningsökning eftersom vi har mindre inflyttning från andra länder. Det påverkar så klart utbudet.
Men min tes om att fastighetsmarknaden ligger illa till på kort till medellång sikt handlar bara om den höga belåningsgraden som fastighetsbolagen har. Den gör att den nya höga räntenivån skapar ett helt nytt kostnadsläge för branschen. Det är nog inprisat, i alla fall delvis, men tillräckligt?