Jag har i nuläget 3 olika fonder i min portfölj som jag månadssparar i.
Avanza Global
Plusallabolag Sverige
Spiltan aktiefond investmentbolag
Har nu börjat fundera på att lägga till en fastighetsfond. Tänker jag rätt? Har sneglat lite på 2 olika- Plus fastigheter Sverige index eller Länsförsäkringar fastighetsfond A. Båda de går just nu uppåt… vad skulle en lämplig fördelning KUNNA vara? Just nu sparar jag 75% i Avanza global 15% i Plusallabolag Sverige och 10% i Spiltan. Har dock funderat på att lägga mer procent i Spiltan.
Om man kollar bakåt på länsförsäkringar fastighetsfond så ser man att den har dippat rejält flera gånger tidigare. Så mest troligen kommer det gå bra igen när det vänder. Världen föder barn som kaniner så fastigheter kommer alltid behövas.
Jag hade nog inte haft mer än 10% av mitt månadssparande på det. Blir det som innan så kommer det med tid ger mer än tex glob. Är storhetstiden över så går man mest troligen överlag plus om fastighet skulle gå dåligt
Jag köpte plus fastigheter i november förra året. Har fyllt på med lite slattar efterhand. Den har varit uppe och vänt på mer än +30% två eller tre ggr. Sen ner till +15% Dubblade innehavet nu i sista mini dippen för några veckor sen. Vi får väl se vad som händer framöver men om man nu får lov att gissa så tror jag det tar många år innan vi är uppe på ATH igen samtidgt spekulerar i alla jag att det inte blir en ur-usel affär
Men sen borde du fråga dig om du är bekväm över hur mycket den kan gå ner. Tex de sista 5 åren gick den ner från plus 105 till minus 14%. Dvs mer än halva värdet försvann
I mitt fall handlar det om ca 7% av investerat kapital
Efter regn kommer solsken. kan väl bli så att mn får sitta med den fonden några år i fall det går åt skogen men har svårt att se att hela branshen läggs ner eller fortsätter gå dåligt över en 10års period även om det kan ske. största risken är nog att fonden läggs ner efter 3 år av nedgång eller så