Feedback och tips angående fondportfölj

Tips angående fondportfölj, bra/dåligt, feedback etc. Är relativt ny med fonder o aktier (ca 6 månaders färsking)

Här är fondportföljen jag månadssparar i för närvarande

Hej Anton, välkommen till forumet!

Fin portfölj :+1:

Titta gärna på den nya tråden om Avanzas fastighetsfond, kanske ett byte där?

1 gillning

Mina åsikter:

• Avanza fastigheter - Hade bytt denna mot Plus Fastigeheter som följer samma index men MYCKET bliigare.
  • Du har 34% i Sverige vilket jag tycker är ganska mycket. Jag personligen hade åtminstone skippat någon utav fonderna. Kanske behållit 10% Plus allabolag, 5% AMF Småbolag (hade hellre kört Plus mikrobolag) och 5% Plus Fastigheter.
  • Hade då tagit de 14% som blev över och lagt i globalfonden.

I övrigt en fin portfölj. Smaken är ju som baken angående hur mycket Home Bias man ska ha.

1 gillning

Tack😊

Ja jag satt precis o läste den tråden, lutar mer åt att byta tills plus fastighet istället.:+1:

Tack för tipsen, blir att byta till plus fastighet efter jag läst den länkade tråden ovanför👍

Och nog dra ner/ta bort en sverigefond för 34% är för mycket enligt dom flesta som har mer erfarenhet än mig iaf.

1 gillning

Gör vi en graf från Hur stor andel av er portfölj i % är exponerad mot den svenska börsen? får vi följande graf. Så 1/3 Sverige som du har nu är inte jättekonstigt bland forum-medlemmarna, men personligen gillar jag mer 1/4 eller 1/5 (vilket också är mer vanligt hos forum-medlemmar).

1 gillning

Ja jag såg den o gjorde om liiite så LF global fick 4% extra så jag hamnade på 30% Sverige. Kanske för mycket, kanske inte. Jag ska försöka vara passiv nu med portföljen så får vi se i slutet på året👍

1 gillning

Hej
Om du ska hålla på med så många fonder med 8% hit och dit då är det mycket bättre valet stoppa allt i Avanza Auto 6 :+1:. 0.36% i avg och sköter sig själv. Om man ska göra något eget då ska det vara max 3 fonder så som jag tänker. :+1:. Man klarar sig riktigt bra på en global indexfond och om man vill lägga 20-30% i Plus alllabolag Sverige index.

2 gillningar

Ja så är det ju men vill samtidigt kunna fördela själv och mest för att man vill testa på något eget. Auto, opti eller lysa är ju helt klart enklast och förmodligen bättre än mig😅

Amf småbolag (nu mera plus mikrobolag 5%)
Spiltan investment bolag ( nu 5%)
Avanza fastighet ( nu mera plus fastighet)

Är alla i portföljen för lite mer krydd

Resterande 4 fonder är enligt RT:s bas/nybörjarportfölj👍

2 gillningar

Kommer bli bra! :slight_smile:

2 gillningar

Jag har också provat på en hel del saker under min börsresan och hamnat i 100% Global indexnära. Riktigt tråkigt men kul då man får avkastning ändå. :+1:. Iblan kan jag göra lite ändring 100% Plus allabolag Sverige index :rofl:

1 gillning

Tycker det ser riktigt fint ut. Fastighetsfonden var det enda som stack ut i mina ögon. Visst kan man argumentera för att det blir onödigt komplext med många fonder men är ju lite kul också, att få testa och känna hur man reagerar på hur de olika fonderna presterar i olika börsklimat. Home bias 30% är det väl inget fel med om inte referensen alltid är 100% globalt och det är ingen given referens.

Tackar​:ok_hand: Sticker den ut pga att 10% är mycket eller vad tänkte du på? Är 5% bättre kanske?:blush:

Ja vi får se i slutet av året om 30% home bias var bra eller inte, har 44 år kvar till pension så nog hinner man fördela om under tidens gång😅

Tänkte ganska stort innehav i rätt smal och dyr fond. Har själv velat fram och tillbaka kring fastighetsfonder och både ägt och gjort mig av med dem. Inte tagit del av några studier om saken men min subjektiva känsla är att de varken har så mycket uppsida kvar i form av billig belåning med låga räntor eller utgör något givet inflationsskydd att det motiverar ett innehav för min del. Men jag kanske tänker fel. Gudarna ska veta att det hänt tidigare.

Okej jag förstår, btw så har jag bytt fond från den dyra Avanza fastighet till plus fastighet som följer samma index!:+1:

Chansar lite med att tänka, alla behöver bo o ha tak över huvudet, sen hur de slutar de vet man aldrig😅

1 gillning