Jag har analyserat snabbt de två fastigheterfonder för enligt analytiker fastighetsbranschen ska påverkas lite i hög inflations-tid framöver. Jag har sammanfattat snabbt som följande: Gärna höra eran också med relaterade Macro perspektivet.
PLUS och Avanza fäljer samma index - SIX Nordic Real Estate
Land-exponeringen - PLUS har 100% sverige, Avanza har 93% Sverige, 4.5% Finland, 2.5% Norge
Bransch-exponering: PLUS har 100% Fastigehet, Avanza har 96% fastighet, 4% konsument cyklisk.
PLUS är passiv med 0.22% avgift, Avanza är Aktiv förvaltad och har 1.1%
Avanza Fastighet är vad jag förstår ett annat namn för den fond Norhammar driver sedan tidigare. Billigt och bra för Avanza att utöka sitt utbud och en bra intäkt för förvaltaren själv.
Helt klart Plus Fastigheter! Billig och de följer samma index. Har som vanligt svårt att se att en aktivt förvaltad fond skulle slå sitt index på lång sikt.
Från http://www.fondtoppen.se/fundguide/#Home: "Fondinformationen på Fondtoppen är hämtad från Pensionsmyndigheten. Pensionsmyndigheten publicerar varje månad publik information om alla fonder som finns i PPM-systemet. Majoriteten av fonderna i PPM-systemet är fonder som även finns tillgängliga på den vanliga fondmarknaden. Fondinformationen på Fondtoppen är för närvarande från 2022-01-31 och innehåller 468 fonder.
Fondinnehavsinformationen på Fondtoppen är hämtad från Finansinspektionen. Finansinspektionen publicerar varje kvartal publik innehavsinformation för alla svenska värdepappersfonder. Fondinnehavsinformationen på Fondtoppen är för närvarande från 2021-09-30 och innehåller information om 599 fonder och 13507 värdepapper."
Johann, det finns ett problem med din jförelse.
Vi vet att PLUS är bundna av att följa ett index, men Avanzas fond är inte det. Avanza kan byta inriktning (när som helst under 35 år) medan PLUS är kvar på sitt index under den tiden. Jförelsen så som du räknar ut den mellan de två fonderna kan, men behöver inte, bli som att jföra äpple och banan,
Med all respekt menar jag att det går inte att resonera som @Johann därför att han vet inte alla förutsättningar. Forskningen bygger på helt andra förutsättningar än de han utgår från, den bygger på att alla faktorer skall vara likadana utom avgiften. Det vi vet här är att Avanza kan i princip när som helst ändra sitt beteende vilket PLUS inte kan göra.
Jämförelsen mellan en aktiv och passivt förvaltad fond inom en bransch handlar ju faktiskt bara om huruvida Norhammar i det här fallet kan ändra sin strategi och jämförelseindex hur mycket han vill, så länge han slår Sveriges värdeviktade fastighetsindex, SIX Real Estate Index.
Konstanten är att det bara är fastighetsaktier som får handlas, trots allt.
Lite off topic men jag finner det intressant hur PLUS-fonden enligt Avanza är populär bland 18-24 åriga män och Norhammars fond ligger tung bland 65+ män som Norhammar tydligen lyckats sälja in fonden hos
Det går säkert att sälja sand till en person i en öken om man är tillräckligt bra på att sälja. Grejen med dessa två fonder nu som då, är att de följer samma index och kommer få väldigt snarlikt resultat. Den ena fonden kostar dock AVSEVÄRT mindre pengar att ligga investerad i. Både Avanza och herr Norhammar skrattar säkerligen hela vägen till banken.