Kul med nytt. Nu har jag inga fastighetsbolag eller fonder längre men man gillar ju konkurrens
Hittade ingen tråd om detta så skapar en, sorry om jag missade redan skapad tråd. Vore väl typiskt när man försöker sig på det första gången.
Kul med nytt. Nu har jag inga fastighetsbolag eller fonder längre men man gillar ju konkurrens
Hittade ingen tråd om detta så skapar en, sorry om jag missade redan skapad tråd. Vore väl typiskt när man försöker sig på det första gången.
Ska bli intressant att se hur den står sig mot PLUS Fastigheter Sverige Index
Smart gjort av honom. Kommer han göra en kopia av sin norska fond, men nu i Avanzas namn och bara på deras plattform? Samma jobb men dubbel ersättning. Kudos
Stör mig så på att Avanza skriver att de där fonderna är “billiga”.
Några saker som vi vet.
Din svenska indexfond innehåller 7% fastighet.
Din svenska småbolagsindexfond innehåller 13% fastighet.
Bästa bransch varierar från år till år.
Historisk avkastning är ingen garanti.
Många förvaltare slår inte sina jämförelseindex över tid pga avgifter.
Precis och frågan blir då om avkastningen motiverar avgiften?
Denna indexfond innehåller
(bara fastighet)
Fantastiskt läge, bostadspriser kan ju bara gå upp nu när det för första gången finns lite indikationer på att till och med riksbanken ser att det finns inflation
Fonder som i princip har hävstång på fastigheter genom lån måste ju då också bara kunna gå upp fast snabbare
Nepp, jag har tillräcklig (över)exponering mot fastigheter genom mitt ägda boende. Inte kul om både bostadens värde skulle sjunka kraftigt och dessutom ha en spetsfond som har så stor korrelation med det…
Håller med om det. Men de har iallafall kommit ned från +1.30% till 1.10%. Jämfört med dem andra två aktiva samarbetsfonderna. Sakta men säkert pressas fondavgifterna nedåt?
Jag tycker alltjämt att @PLUSfonder alternativt är det mest intressanta bland svenska fastighetsfonder. Men jag gillar deras småbolagsfond ännu mer. Så även för mig räcker bostaden + det man får i Lysas svenska del och Plus småbolagsfond som exponering mot fastighetssektorn.
-edit-
Och det är faktiskt lite av en lättnad att köra ovan och acceptera det man får. Jag har börjat laga mycket godare och mer avancerade måltider igen. Sådant som jag faktiskt tycker är otroligt mycket roligare att göra än att titta på aktiekurser. Nästa steg är att börja baka igen och kanske sedan även den där livslånga drömmen om att kunna spela piano. Dåligt pianospel är okej.
“Till en låg avgift dessutom”, skriver Avanza i mejlet. 1,1%. Man undrar ju vad Avanza tycker är en normalstor avgift?
Ju. Avanza jämför det med Länsförsäkringar Fastighetsfond som kostar 1,46% i avg. Då blir det automatisk 0,36% billigare i avg. De jämför inte vad en sådan i indexfond kostar i avg . Låg avg +duktig stjärn fondförvaltare. Då haandlar folk på avanza som galningar.
. Här har du ett exempel bra marknadsföring och mycket kunder. Bara 1,30% i avg