Avanza småbolag by Skoglund

Varför satsa på denna? AMF är billigare.

Det blev en liten slant i denna!

Saknade småbolag i portföljen!

Om det var rätt eller fel, tiden får utvisa!

Finns ingen anledning att ta den fonden. Han kanske är bättre på spekulation än AMF, vem vet ?‍♂️

Det är bara ett sätt för Avanza att att tjäna pengar utan att vare sig ta risk eller utföra något stort arbete.

Det är en matarfond så alla pengar som sätts in slussas bara vidare till mottagarfonden FE Småbolag Sverige. Avanza tar 0.24% i årlig avgift av den totala kostnaden av 1.30% (!) per år. Precis som Avanza global, men den är åtminstone billig. Avanza småbolag ser jag ingen som helst anledning att ha. Då finns det ju andra småbolagsfonder (även aktiva sådana) som kostar mindre än hälften. Exempelvis AMF Aktiefond Småbolag för 0.45%.

Undrar också vad som egentligen är så speciellt med denna. Har ingen småbolagsfond, men har snarare funderat på AMF för 0,45 istället.

Småbolagsfonderna (sverige) verkar ju ha gått mer än dubbelt så bra som de allmänna Sverigefonderna. Antar att det är storbolagen som dragit ner.

Om jag ändå vill lägga in lite mer pengar i något mer allmänt, men aktivt, är kanske småbolagen en bra ingång just nu? Och bör man ha en svensk eller global småbolagsfond, eller kanske lite av båda?

Och ja, jag vet att man inte kan tajma marknaden eller vet hur den går… :slight_smile: Men ett val måste man ju göra.

I intervjun med Skoglund hänvisar Avanza till att småbolag gått 400 % bättre under en 20-årsperiod. Det låter ju mycket för en icke-matematiker, men hur bra är de egentligen?

Någon som förklara lite mer?

Ganska skeptisk till detta, har suttit och hoppats på en billig indexfond för småbolag från Avanza men det blev detta först tydligen.

Ja, Skoglund har förvaltat LF Småbolag och lyckats skapa bäst avkastning av alla småbolagsfonder de senare åren, men med det sagt:

• Han förvaltade bara LF Småbolag i 2.5år? Ska tydligen ha varit fondförvaltare i 5 år totalt, hittar dock inte vad mer han har förvaltat. Men oavsett är det ju en oerhört kort tidsperiod för att bevisa sig på.
  • Visst, "billig" aktiv fond men fortfarande ofantligt mycket dyrare än AMF Småbolag (Där Angelica har förvaltat fonden i 14 år!) som ändå är den bästa jämförelsen här.
Nej, jag avvaktar här. Jag gillade Avanza World Tech mer, delvis då det inte riktigt finns billiga fonder i den kategorin (exkluderande ETFer).

Devisen ”mer till kunden mindre till banken” gäller tydligen inte på Avanza längre. Tredje dyra fonden nu som släpps nu på kort tid.

Den småbolagsfond som avkastat högt och stabilt under de senaste åren är Enter småbolag A. Visst förvaltningsavgiften är relativt hög, men den är avdragen från avkastningen.

När det gäller aktiva fonder så spelar avgiften ingen roll. För indexfonder däremot bör man välja fonder med låg avgift Men blanda inte ihop äpplen och päron!