Avanza Sweden - ny Sverige-fond från Avanza - 0.17% i avgift

Har inte hunnit kolla djupare än, men rubrikerna ser ju bra ut. Har inte dykt ner i indexet som verkar vara: Morningstar Sweden Local All Cap Screened Select Index, så de screenar (varför?!).

Vi välkomnar Avanza Sweden – en bred och billig indexfond som investerar i bolagen som står för 99% av värdet på Stockholmsbörsen. Det gör att du kan skugga börsens utveckling riktigt nära, till en av marknadens lägsta totala avgifter på 0,17%.

Vad tänker vi?

4 gillningar
  • Typ av förvaltning: Passiv indexfond

• Antal bolag: Drygt 200

• Exponering: 99% av Stockholmsbörsens marknadsvärde

• Förvaltningsavgift: 0,15% (0,17% total avgift)

• Lanseringsdatum: 26 maj 2026

Plus AllaBolag innehåller 330 bolag till 0.22% i avgift. Betyder det att de 130 extra bolagen man får med Plus tillsammans utgör 1% av Stockholmsbörsens marknadsvärde? Kan ju inte direkt tänka mig att det bredare utbudet hos Plus rättfärdigar den högre kostnaden.

Sen är väl skillnaden såklart marginell - både avgiften och exponeringen. Men ser inte direkt någon anledning att fortsätta rekommendera Plus AllaBolag?

2 gillningar

Satt och vänta på att en tråd skulle dyka upp, nice! Kan man ana det påbörjats ett priskrig bland fonder och aktörer?

1 gillning

Hur vet man om bredare exponering motiverar högre avgift? Finns det något sätt att räkna på det?

2 gillningar

Ser ingen anledning att välja bort Plus Alla bolag Sverige som är en mer renlärig indexfond utan ESG-dravel och andra påhitt. Fler innehav och marknadsviktat. Skillnaden i avgift är försumbar.

10 gillningar

Hade avgiften legat på 0,12 eller lägre hade jag kunnat tänka mig att byta bort Plus men nu känns det lite meningslöst.

1 gillning

Avanza har alltid varit gröna i flera bemärkelser. De var tidiga med att lansera en egen individuell screening för ”hållbara” enskilda aktier. Det är deras profil helt enkelt, så det förvånar mig inte.

Avanza har inte indexsparare som målgrupp och räknar med att de vinner fler kunder än de skrämmer bort med sin screening.

Stannar givetvis kvar i PLUS Allabolag Sverige.

2 gillningar

2021 lanserade Avanza “Avanza Sverige” för 0.17%, som hade fokus på småbolag. Nu lanserar vi Avanza Sverige – en bred fond till ett smalt pris

Sketen tajming eftersom småbolag gått uselt.

Nu har den fonden bytt namn och ändrat index.

Survival bias när man tittar på “aktiva fonder”. De med dåligt resultat försvinner.

7 gillningar

Plus Allabolag består av 373 bolag (Q4 2025) varav 149 st är mikrobolag som tillsammans står för ~1.3% av fondens marknadsvärde.

FiTool - Jämför PLUS Allabolag vs PLUS Mikrobolag

8 gillningar

Går ju inte att lita på Avanza som ändrar titt som tätt.

3 gillningar

Ja det är rätt sjukt att dom inte förstått att förutsägbarhet och långsiktighet är viktigt när det kommer till indexfonder och dess investerare.

När det finns globalfonder som tar under promillen i årsavgift och Sverigefonder som är helt gratis så känns inte en Sverigefond för sjutton baspunkter om året så lockande.

3 gillningar

Jag har försökt kika lite närmare på indexet bakom Avanza Sweden (Morningstar Sweden Local All Cap Screened Select) och funderar på hur fonden står sig i förhållande till de andra alternativen på marknaden. Det finns några intressanta nyanser här:

1. Avanza Sweden vs SEB Sverige Indexnära (Marknadsviktning vs Antal bolag)
På pappret skiljer sig antalet innehav markant (ca 200 vs ca 350). Men eftersom båda fonderna är marknadsviktade och Avanza uppger att de täcker 99 procent av Stockholmsbörsen, blir den praktiska skillnaden i rörelser och risk troligen väldigt liten i slutändan. De sista 150 bolagen i SEB:s fond har så låg vikt att de har svårt och göra något större avtryck på totalavkastningen(?). Båda fonderna gör i grunden ett liknande jobb med att rensa bort exempelvis vapen och fossila bränslen, vilket gör att Avanza med sin lägre avgift kan vara ett intressant alternativ för den som söker en svensk ESG-bas. Eller?

2. En filosofisk fundering i förhållande till PLUS AllaBolag
Här på forumet lyfts ofta PLUS AllaBolag (0,22 %) fram som det givna valet eftersom den är helt ofiltrerad och köper hela bredden. Men om valet för en investerare i slutändan handlar mer om personlig investeringsfilosofi än om vad som är matematiskt ”bäst”:

• PLUS AllaBolag innebär en kompromiss för sparare med etiska ställningstaganden (som pacifism eller klimatengagemang), eftersom pengarna då även placeras i branscher som försvar och fossila bränslen.

• Avanza Sweden erbjuder här en intressant medelväg för den målgruppen. Det blir möjligt att kombinera en bred, passiv exponering och en lägre avgift (0,17 %) med ett ESG-filter som exkluderar just de sektorerna.

Det finns som bekant inget facit för hur balansen mellan avgifter, bolagsantal och personlig etik bör se ut – men det är spännande att utbudet växer så att det finns alternativ för olika typer av strategier! Det bästa sparandet är sparandet som blir av :wink:

3 gillningar

Diversifieringseffekten är försumbar efter 10-20 bolag på samma marknad. Och det är inte ens säkert att du förlorar på det varje år.

1 gillning

Föööör många fonder.

Ta bort några istället !

1 gillning

Varför klassificeras den som blandfond enligt Avanza? All Cap-versionen klassas som aktiefond.

Intressant ändå över tid. Sparar 3181 spänn på 5 år mot Plus Allabolag vid en investering om en miljon.

Förutom mikrobolag (som Sivers) vad är det för bolag som filtreras bort tro?

1 gillning

Mer screening, kasst.

Håller mig till PLUS där man vet vad man får och slipper feeling baserad urval.

Utmärkt fond om man vill ha ESG. Är man på Avanza så är Avanza Global, Avanza Sweden och möjligen i kombination med Avanza Emerging markets en alldeles utmärkt kombination.

Personligen så ser jag Nordnet Sverige index som en bättre fond och möjligen i kombination med Plus småbolag Sverige om man vill täcka hela marknaden.

Vill man inte ha ESG och bara en fond så är nog den gamla Plus Sverige fonden mest rimlig. Men kul med nya konkurrenter. Får hoppas det kommer en Avanza Global Småbolag snart bara…

3 gillningar

Avanza Sweden All Cap överviktar fortfarande småbolag.

Vet vi att indexet är uppbyggt så?

Jag tänkte att innehavsidan hos Avanza uppdaterades senast förra månaden, och då var det fortfarande det förra indexet som fonden hade